Onsdag ble det gjort kjent at lastebilen som tok fyr i Gudvangatunnelen mandag, hadde tekniske problemer lenge før den nådde tunnelen. Politiet har siktet den polske sjåføren for å ha kjørt en lastebil som han visste ikke var i forsvarlig stand. Siktelsen er blant annet basert på forklaringer til vitner, som har sett sjåføren stoppe flere ganger og etterfylt kjølevæske, skriver VG.

Brannen i Gudvangatunnelen er en påminner om hvor risikofylt det er når uegnede kjøretøy ferdes på veien. Heldigvis gikk ingen liv tapt, men rundt 70 personer ble fraktet til sykehus. I følge VG skal to av dem være cyanidforgiftet. Siktelsen mot sjåføren ble utgangspunktet for en debatt i NRKs Dagsnytt 18 i går, der NLF var representert ved Geir A. Mo og lastebileier Audun Tandberg. De møtte næringspolitisk direktør Erling Sæther fra NHO LT og statssekretær Lars Erik Bartnes fra Senterpartiet.

Mo fikk gjentatt NLFs krav om at oppdragsgiver også bør holdes ansvarlig for at transporten de bestiller utføres av kjøretøy som er i forsvarlig stand. Samtidig må kontrollene skjerpes ved grenseovergangene. Audun Tandberg fortalte om hvordan det oppleves for de som kjører ute på veien, og stilte blant annet et betimelig spørsmål ved logikken i at nordmenn – som har en slags automatisk kompetanse på glatt vinterføre – må ta glattkjøringskurs, mens det er tillatt for sjåfører fra land med flate, tørre veier å kjøre i Norge uten å ha tatt det. Se hele sendingen på NRK nett-tv.