Dette ble offentliggjort under en pressekonferanse i dag, der regjeringen presenterte forslag til en ny tiltakspakke for skogsektoren.
– En økt totalvekt er teknisk mulig, men det vil nødvendigvis føre til høyere forbruk og mer slitasje på kjøretøyet, sier teknisk rådgiver i NLF, Rune Damm.
Næringen regner også med at dette vil gi økte priser pr. tur med tømmervogntog.
– At det likevel kan lønne seg på bunnlinja for norsk treforedlingsindustri er det nok liten tvil om, det lønner seg å kjøre fulle lass, men da bør tillatt tilhengervekt økes til mer enn de 32 tonn som i dag gjelder. Når totalvekten harmoniseres med våre naboland, bør også tilhengervekten harmoniseres tilsvarende, sier Damm.

Forslaget til økt vekt, kommer i tillegg til økt tillatt totallengde på 24 meter, og er en del av en tiltakspakke på 250 mill. kroner over budsjettene til tre departement: Nærings- og handelsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet og Samferdselsdepartementet. I tillegg utvides kapitalen i Investinor med 500 mill. kroner som øremerkes skog- og trenæringene, skriver Nærings- og handelsdepartementet i en pressemelding.