Kommisjonen har omsider lagt fram til rapport om EUs indre marked for godtransport, herunder kabotasje.

Fungerer ikke
Hovedkonklusjonen er at det er behov for endringer i dagens regler for blant annet kabotasjekjøring. Slik regelverket er nå har det ikke den effekt som er tiltenkt. Kommisjonens tar også tak i problemer som såkalt” postkasse-selskaper” og annen ulovlig aktivitet i forbindelse med etablering av selskaper. Kommisjonen har også beveget seg et godt stykke i å forstå at det er behov for å få sosialt ordnede forhold, og sørge for like konkurransevilkår mellom transportørene i EU.

 - Vi leder 1-0 til pause. Holdningen i kommisjonen og hos kommissær Siim Kallas beveget seg langt i riktig retning de siste årene de siste par årene, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

LES OGSÅ: Fikk kabotasjebot på 900.000

Hemmer rettferdig konkurranse
Det skal finnes et bedre system for å regulere kabotasjereglene, og kommisjonen innrømmer at klare juridiske rammer er en forutsetning for lik konkurranse. I tillegg mener kommisjonen det er viktig å ha godt utdannet arbeidskraft som sikrer attraktiviteten til yrket og ikke minst stabil godstransport på vei.

- For et par år siden ville kommisjonen har full liberalisering. Det er ikke tema lenger. Både kommisjonen og markedet forstår at saken er langt mer komplisert. Det holder ikke med bare regler for lastebilen, klarere regler for sjåførene er også påkrevet, mener Mo.

LES OGSÅ: NLFs kravliste til regjeringen

Trenger klare regler
Tomkjøring har vært og er et tilbakevendende tema der kommisjonen og næringen har ulikt syn. Ulike undersøkelser viser at det ikke er entydige konklusjoner som forteller hvor mye tomkjøring det er, eller hvordan det kan unngås. En annen utfordring er å få kommisjonen til å skjønne at løsningen ikke handler om billigere transport.

- Jeg tror dagens regler for kabotasje er med å øke tomkjøringen i stedet for å redusere den, slik meningen var. Løsningen er derfor ikke er mer liberalisert marked, men et marked med klarere regler og skiller. Det er for oss åpenbart at med de enorme forskjellene i kostnadsnivået mellom øst og vest i Europa, er det så lønnsomt og attraktivt å komme til vesten og Norden med bilene sine for å kjøre nasjonale oppdrag. Det synes så gunstig at det faktisk er lønnsomt å kjøre tomt eller med sterkt redusert kapasitet inn i landet.  Dette fremmer tomkjøring og reduserer den ikke. En ytterligere åpning slik det argumenteres for i rapporten vil derfor gjøre vondt verre, mener Mo.

Dette underbygges også med at kapasiteten på inngående lastebiler på langt nær er utnyttet, slik tollmyndighetene på Svinesund har fortalt om. Mo mener en bare lure på hvorfor utenlandske, og da særlig de øst-europeiske transportørene, vurderer det som lønnsomt å kjøre med halvtom bil inn til Norge.  

Når skjer det noe?
Spørsmålet er imidlertid bare hvor fort endringer kan skje. Det er valg til nytt EU-parlament i mai, og den nye kommisjonen blir ikke utnevnt før til høsten 2014. Mye kan likevel tyde på at den ferske rapporten og kabotasjeproblematikken blir tema på det uoffisielle rådsmøtet samferdselsministrene skal ha i mai. Det er også ventet at dette blir drøftet på en konferanse i Paris denne uken.

LES OGSÅ: Dansk samarbeid mot sosial dumping