– Slik må vi få det også i Norge, sier administrerende direktør Geir A. Mo.

Weekend i hytta
Franskmennene har fått nok, og vil sette en stopper for at utenlandske sjåfører tar den lovpålagte ukehvilen på 45 timer i lastebilhytta. Stadig oftere ser en at utenlandske sjåfører er langt hjemmefra, gjerne mange måneder i strekk. Det eneste «hotellet» de tilbys er å kaste seg bak førerstolen og velte seg ned på køya.

Nye lover
Ifølge direktør Søren Hyldstrup Larsen i Nordic Logistics Association (NLA) er franske myndigheter blitt så lei av dette at de er i ferd med å lage nye lover som forhindrer dette, og dermed reduserer sosial dumping og grov utnyttelse av arbeidstakere.

Selv om ikke hele det nye lovverket er på plass ennå, er det allerede klart at sjåfører som tar ukehvilen i hytta vil få en bot på 30.000 Euro (251.000 NOK) om de blir tatt, skriver lastbilmagasinet.dk.

I FELLA: Utenlandske sjåfører som tar ukehvilen i hytta må svi hardt i Frankrike. Foto: Colourbox I FELLA: Utenlandske sjåfører som tar ukehvilen i hytta må svi hardt i Frankrike. Foto: Colourbox

Gledelig
Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF synes dette ersvært gode nyheter, og viser at den franske regjeringen tar disse problemene på alvor.

– Vi vet at denne måten å gjennomføre sin ukehvil på også foregår i Norge og Norden, sier han.

Mo viser også til den svenske kabotasjestudien fra 2013 som blant annet dokumenterte at flere hundre utenlandske vogntog aldri synes å forlate Sverige. Observasjonene som ble gjort på både svenske og norske rasteplasser tyder på at utenlandske sjåfører tilbringer mange uker i bilen.

Geir A. Mo. Foto: NLF Geir A. Mo. Foto: NLF

Bor på rasteplasser
Tilbakemeldinger fra NLFs medlemmer tyder ifølge Mo på det samme.

– De «bor» på rasteplasser i påvente av nye oppdrag. Norske myndigheter har sett mellom fingrene på dette alt for lenge. Det er på tide de går i franske fotspor og både intensiverer kontrollen, og øker bøtene for denne type ulovlig adferd, sier NLF-sjefen.

– Vi som en seriøs næringsorganisasjon ønsker ikke å se på at yrket og næringen undergraves gjennom useriøse utenlandske firmaer som grovt utnytter nærmest enhver bestemmelse om arbeidsforhold og trafikksikkerhet.

I neste uke skal NLF ha en rekke møter med stortings- og regjeringspolitikere under Arendalsuka. Denne problemstillingen kommer til å bli en av de aktuelle temaene.