Det viser tall som Klassekampen har hentet inn fra Statens vegvesen.

115 anmeldt
Hittil i år har veivesenet gjennomført 5.070 tungtransportkontroller ved grensene på Svinesund, Ørje og Tarladrud. 2.043 av de kontrollerte vogntogene har fått kjøreforbud.

Det betyr ifølge avisen at fire av ti trailere ikke holder mål. 115 av doningene var i så elendig forfatning at det førte til politianmeldelse. I 2010 anmeldte grensekontrollørene 55 vogntog. Det året fikk knapt tre av ti tungtransporter kjøreforbud.

I hele 2013 ble nesten 11.000 tungbiler sjekket på disse tre grenseovergangene. Det førte til 114 anmeldelser, skriver Klassekampen.

Mange passerer
Kontrollørene innrømmer overfor avisen at de ikke har mulighet til å sjekke alle tunge biler som kommer inn i landet. De bruker sin erfaring til å stoppe de kjøretøyene de har en særlig mistanke om at alt ikke er som det skal, men det er ikke nok.

– Vi får bare kontrollert et fåtall av de som passerer her. Vi har ikke kapasitet til å sjekke alle, og det er helt sikkert at det går trailere inn i landet med feil på, sier inspektør Roger Gulvik i Statens vegvesen til Klassekampen.

BREMSETRØBBEL: Roger Gulvik og Øyvind Grotterød opplever bremsefeil på vogntog hver eneste dag. Foto: Statens vegvesen BREMSETRØBBEL: Roger Gulvik og Øyvind Grotterød opplever bremsefeil på vogntog hver eneste dag. Foto: Statens vegvesen

Liberalisering er årsaken
Han har jobbet med utekontroll i fem år, og er skremt over både kvaliteten på vogntogene og sjåførene som kommer inn i Norge.

– Bransjen i hele Europa er liberalisert. Før var det ikke lov for utenlandske transportører å kjøre internt i Norge, men etter at EØS-avtalen åpnet for kabotasjekjøring har dette blitt veldig vanlig. Mange av vogntogene og sjåførene på norske veier er utenlandske, sier han.

Tekniske problemer på de utenlandske kjøretøyene er omfattende og dårlig kunnskap hos de utenlandske sjåførene er et økende problem, ifølge ham. Språkkunnskaper er også et gjennomgående problem, skriver Klassekampen.

– Personlig tenker jeg på dette hver gang jeg kjører inn på E6, innrømmer han.

Shopper transport
Kontrollinspektør Gulvik er oppgitt over utviklingen i bransjen. Han forteller at fraktoppdrag gjerne blir solgt videre flere ganger.

– Til slutt er det en bulgarsk sjåfør som blir billigst og gjør jobben, forteller han til Klassekampen.