- Det legges opp til en ekstra stor satsing på bygging, drift og vedlikehold av veinettet vårt, noe vi er svært godt fornøyd med, sier Geir A. Mo.

- Vi er også svært positive til at det legges opp til å stanse veksten i det enorme etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene. Dette er noe vi har etterlyst lenge og endelig ser det ut vil at det tas grep, fortsetter han.

Langt fra gratis

- Vi er imidlertid noe forbeholdne til innretningen, der det legges opp til at hoveddelen av satsingen skjer gjennom rentekompensasjonsordningen, fordi dette innebærer at fylkeskommunen må låne penger som skal betales tilbake. Det er mange fylkeskommuner som har en anstrengt gjeldssituasjon, noe som kan være hemmende for virkningen av tiltaket, sier Mo.

Avgiftsnedsettelse og miljøet

Vi er også godt fornøyd med avgiftsnedsettelse som kommer bransjen til gode, selv om vi stusser litt over at deler av kuttet tas på vektårsavgiften, og da særlig den miljødifferensierte delen. 

– Den omleggingen som nå foretas kan kanskje bidra til å dempe utskiftingstakten av eldre forurensende lastebiler, noe som i så fall ikke er bra. Samtidig er alt som medfører lavere kostnader bra, men denne avgiften er uansett ikke den med størst betydning for et transportfirma med en moderne bilpark.

Ingen etterbetaling

Den 3. oktober markerte vi vår utålmodighet og sinne over at forhåndsbetalt bombrikke ikke blir noe av i denne omgang. Regjeringen vil innføre obligatorisk bombrikke i 2015, men med etterskuddsbetaling.

- En av de delene vi er skuffet over etter noen timers gjennomlesing er kontrollinnsatsen. Argumentasjonen fra staten i forbindelse med NLFs aksjon i forrige uke, var at kontrollinnsatsen skulle økes. Argumentasjonen for behovet for økt innsats på dette området er godt beskrevet i  budsjettet, men dessverre ser det ikke ut til at det følger penger med. Snarere tvert imot – det står at økte kontrolltiltak skal dekkes innenfor rammen, ved at bl.a. merkantile stillinger skal bort og kontrollstillinger skal økes.  Dette har vi dessverre bare begrenset tro for 2015, og vi frykter at de økte oppgavene som SVV får, gjør at effektiviteten i kontrollene kommende vinter blir redusert. Det er i så fall alt annet enn bra, sier NLF-direktøren.

Manglende utbygging av godkjente døgnhvileplasser.

Geir A. Mo stusser også over en tilsynelatende manglende satsing på videre utbygging av døgnhvileplasser. Her har Stortinget fattet er klart vedtak, som regjeringen må følge opp.

- Vi er spente på hva som ligger i at regjeringen «vil se på om kravene til døgnhvileplasser er for rigide», slik det står i proposisjonen.

- Dersom de har tenkt å lempe på kravene for hvordan en døgnhvileplass skal være fysisk utformet, er det noe NLF vil være sterkt uenig i, sier Mo.

Ingen samhandling

Mo finner ikke noe i budsjettet om opprettelse av et eget Transportpoliti eller en større samordning av ulike kontrollmyndigheter for å få en bedre effektivitet i sanksjonskjeden.

- Dette er noe vi er svært skuffet over. Vi vil bruke mye tid på å argumentere for dette i de kommende høringene, som Stortinget snart er i gang med.