– Den omfattende kampanjen om økning av dieselprisen som Venstre har ført, har regjeringspartiene stått beinhardt imot, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

FRP-forliket
Mer synlig politi. Mer jernbane og vei. Lavere bil, bensin og dieselavgifter. På direktesendt NRK var parlamentarisk leder i Fremskrittspartiet, Harald Nesvik, synlig fornøyd med akkurat denne delen av budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og KrF/Venstre.

Lettsolgt
Grønn profil med lavere avgifter på hybridbiler, rimeligere biodiesel og ikke en gang prisjustering i forhold til prisoppgangen, gjør at Høyre kan selge denne delen av budsjettet uten problemer, mente parlamentarisk leder, Trond Helleland,

Fornøyde samarbeidspartnere
Venstre ville ha høyere dieselpris, men fikk det ikke. Derimot skal avgiften på biodiesel senkes, og når de også fikk igjennom at hybridbilavgiften skal senkes har også Venstre grunn til å være fornøyd. 

Førsteinntrykket
– Vi kommer helt sikkert til å finne ting i statsbudsjettet vi er mindre fornøyd med, men NLF mener at det viktigste er at regjeringspartiene og samarbeidspartiene kom frem til en budsjettavtale, sier Mo.

– NLF er godt fornøyd med måten Samferdselsdepartementet styres, der det satses på vei og infrastruktur. Hadde Venstre fått viljen sin ville det bli enda mer konkurransevridning. Vi er også fornøyd med at det går i riktig retning når avskrivningssatsen øker fra 20 til 22 prosent, selv om NLF har bedt om 25 prosent, fordi dette er en viktig stimulans til utskiftning av bilparken, avslutter NLF-sjefen.