Det bekrefter styreleder Einar Lutro i Hardangerbrua AS overfor Bergens Tidende.

For hver tur et vogntog tar over brua tappes kontoen for 600 kroner.

Rettssak kommer
Entreprenørselskapet bygget brotårnene på Hardangerbrua. De mener den inngåtte kontrakten på 331 millioner kroner ikke er tilstrekkelig oppgjør, og har derfor servert en ekstraregning på 150 millioner kroner.

På den andre siden av bordet sitter Statens vegvesen som ikke aksepterer kravet. Saken har allerede vært gjennom forliksrådet, uten at det førte partene nærmere, eller til en konklusjon. Derfor har Veidekke tatt ut en stevning mot vegvesenet og er klar for rettslig nachspiel i Hardanger tingrett.

Uvanlig stor tilleggsregning
Etter det lastebil.no forstår er det ikke uvanlig at det kommer tilleggsregninger fra entreprenørene etter at jobben er fullført. Det er ikke alltid mulig å forutse alt på forhånd. Men, en tilleggsregning som utgjør nesten halvparten av opprinnelig kontrakt er mer uvanlig.

– Vårt krav begrunnes med endringer i jobben som er utført og tilleggsarbeider. Det er sammensatt av en rekke forhold, og vi konstaterer at det bestrides av motparten. Dessverre oppstår iblant slike situasjoner med komplekse prosjekter. Dette var et prosjekt med veldig komplekse løsninger med høye brotårn, broportaler og forankring av brokabler, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke til BT.

Ordknapp
Dieset har svært få kommentarer til avisen. Det har også prosjektleder Bente Johnsen Aase i Statens vegvesen. Hun bekrefter konflikten og at de jobber med kravet fra Veidekke akkurat nå, men om de vil betale tilleggskravet vil hun ikke svare på.

– Slike spørsmål ønsker jeg ikke å svare på i den situasjonen som er nå. Vi er midt i prosessen, sier hun til Bergens Tidende.

Nedbetalingstiden blir lenger
Dersom Veidekke får rettens medhold i sitt krav kan det føre til at nedbetalingstiden på brua blir utvidet. Det betyr rett og slett at bommene blir stående lenger.
I prognosene før brua ble bygget var det forventet at 1.950 kjøretøy skulle passere brua i døgnet. Nå er gjennomsnittet 1.650. Det gir mindre inntekter og kan påvirke nedbetalingstiden ytterligere.

Styreleder Lutro i bruselskapet frykter at konflikten mellom Veidekke og Statens vegvesen kan pågå i flere år før punktum er satt. Først da vil han vite hvor mange år bommene blir stående på Hardangerbrua.

.

FAKTA OM HARDANGERBRUA

  • Tofelts hengebru med gang og sykkelveg
  • Hovedspenn på 1.310 meter og en total lengde på 1.380 meter
  • Hardangerbrua er den lengste hengebrua i Norge
  • Bru-tårnene har en høyde på 200 meter over fjorden
  • Seilingshøyden er 55 meter
  • Brua ble åpnet 17. august 2013
  • Totalkostnad: 2,7 milliarder kroner