I praksis betyr det at den tidligere kunne ta med to trailere samtidig, nå bare én. Ventetiden på neste tur er nærmere fem timer.

– De tror vi lyver
Daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks AS er oppgitt.

– Kundene våre tror ikke det er sant, og da er det ikke lett å forklare kunder i land med finanskrise at Norge, som flyter over av penger, ikke har råd til ferge med bedre kapasitet. De tror vi lyver for å unnskylde oss for at leveransen er forsinket, sier daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks AS til regionsavisen Nordlys.

Ferga «Reinøy» går til og fra Arnøy, sambandet Storstein- Nikkeby-Lauksundskaret, i Nord Troms.

Andre slag
Det er ikke første gang næringsdrivende og andre fergebrukere må finne seg i at kapasiteten blir strippet. For to år siden kuttet de fra tre til to skift. Med de pålagte krav til modernisering for å tilfredsstille nye krav til klassifisering er tillatt last redusert.

– Går det to trailere med laks fra oss samtidig, så blir den ene stående igjen på kaia. Og hvis den ikke rekker toget i Narvik som skal til kontinentet, blir forsinkelsen et helt døgn. Dette går ut over holdbarheten på den ferske fisken, sier Høgstad til avisen.

Tre trailere per dag
Arnøy Laks har vokst og frakter nå nærmere 10.000 tonn laks per år. Det betyr at behovet deres for hyppige fergeavganger øker, men likevel skjer det motsatte. Dagpendlere og reiselivsnæringen blir også rammet.

– Det kan stå opp til ti biler igjen på kaia fordi det ikke er plass på ferga. Det som har skjedd de siste to årene er at trafikken har økt med 25 prosent samtidig som fergekapasiteten i praksis er blitt halvert, sier Høgstad.

Nå håper han på en fastlandsforbindelse med tunnel.

Kan bli ytterligere kutt
Direktør Kurt Bones i Troms fylkestrafikk forstår frustrasjonen.

– Jeg forstår at de er misfornøyde. Vi prøver å gi et best mulig tilbud innenfor de økonomiske rammene vi har, og slik det ser ut nå så blir ikke disse utvidet noe. Snarere må vi spare inn, sier Bones til Nordlys.

.

ANDRE SAKER:

Kvinne tatt i 101 km/t i 50-sone - med barn i baksetet

Lastebilsjåfør endte hos NASA med to millioner i årslønn

Fem fikk kjøreforbud