– Jernbanen kneler etter 30 år med utarming. Bedre drift og vedlikehold er det som skal til for gjenopprette tilliten i næringslivet, sier direktør for næringspolitikk Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport til Nationen.

MANGLER TILLIT: Godstransport på bane har ikke tillit hos næringslivet, sier Erling Sæther. Foto: NHO MANGLER TILLIT: Godstransport på bane har ikke tillit hos næringslivet, sier Erling Sæther. Foto: NHO

Mangler tillit
Direktør Sæther i NHO sier årsaken er enkel. Næringslivet har ikke tillit til at varene kommer fram i tide.

– Ras, solslyng og andre problemer på jernbanenettet i fjor førte til at det i gjennomsnitt ble innstilt nesten to godstog hver virkedag. Situasjonen er prekær, sier han til avisen.

– Det står om livet for gods på bane, slår han fast og mener at både Samferdselsdepartementet og Jernbaneverket må ta dette innover seg.

Én av ti velger bane
Jernbanen transporterte ifølge Nationen i alt 2.347 millioner tonnkilometer i fjor, som tilsvarer rundt 11 prosent av den totale godstransporten. Til sammenligning ble 19.166 millioner tonnkilometer fraktet på vei, som er en økning på 3.057 millioner tonnkilometer fra 2009.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at volumet på jernbanen økte med 67 prosent fra 2003 til 2008. I femårsperioden fra 2008 til 2013 falt derimot volumet med nesten ti prosent, og ifølge godsnæringen fortsetter trenden i år.

Mangler stabilitet
Administrerende direktør Arne Fosen i Cargonet, som eies av NSB, opplever at de største kundene deres ønsker å transportere mer på bane.

– Flere store aktører ønsker å bruke tog. Nå slippes det ut langt mer CO2 enn nødvendig fordi flere bruker lastebil. Problemet er at de ikke tør stole på jernbanen. Driftsstabilitet er det største hinderet for vekst. Skinnegangen må fungere 365 dager i året, sier han til avisen.

ØKER: Godstransporten på veg har økt med over 3.000 tonnkilometer siden 2009. Foto: Colourbox ØKER: Godstransporten på veg har økt med over 3.000 tonnkilometer siden 2009. Foto: Colourbox