Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF mener at regjeringen har gjort mye bra, men understreker at selv om han er fornøyd på mange områder, kan ikke det hindre at NLF lar være å si fra der vi mener regjeringen ikke gjør jobben si

– I saken om forhåndsbetalt bombrikke leverer de ikke i tråd med våre begrunnede forventninger, poengterer han.

Adresse ukjent - får ikke regning
 Selv om mer enn åtte av ti utlendinger som har brikke og får regning betaler, er det et bilde som forvrenger helheten fordi langt under halvparten faktisk får tilsendt regning, slår Mo fast.

– To av tre utenlandske transportører gjør ikke opp for seg til tross for at både skiltet og transportøren er kjent. En synbar brikke som er forhåndsbetalt eller knyttet opp mot et betalingskort er og blir den eneste gode løsningen, sier NLF-direktøren.

Han synes tiltaket med elektronisk kontroll og innslusing er veldig bra, og i tråd med det NLF har foreslått.

– Det sikrer imidlertid ikke like konkurransevilkår og at alle betaler. Det forutsetter at det faktisk er noen der ute til å kontrollere, noe det dessverre ikke er.

«Grindgut» kommer
 Det nye systemet, «Grindgut», har ikke NLF hørt særlig om før nå. Det synes han er rart. Han stiller seg også undrende til at det skal være brukt mange hundre millioner for å utvikle det. Bård Hoksrud har bekreftet at systemet blir «mye, mye dyrere» enn de 300 millionene som opprinnelig var planlagt.

– Det finnes jo flere aktører, blant annet selskapet ABAX, som har løst dette og har et operativ system i gang i allerede, med forhåndsbetaling. De hevder også at for dem er enkelt å kople systemet opp mot en kredittkortløsning.  At staten da skal bruke mange hundre millioner og enda et halvt år for å få dette på plass høres mer ut som en sak for Riksrevisjonen. For oss fremstår det helt uforståelig, sier Geir A. Mo.