De anbefaler nå at alternativet med en delt løsning for E16 og Ringeriksbanen der jernbanen legges om Åsa og vegen over Kroksund blir skrinlagt.
Målet er å finne nye muligheter og at byggestart kan skje om fem år.

Pris avgjørende
Ifølge Statens vegvesen blir den så kalte Åsalinja både dyrere, lengre og gir færre muligheter for stasjonsplasseringer.

– Samlet sett ser vi at alternativet om Åsa kommer dårligere ut i de vurderingene vi har gjort, sier regional strategidirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket. 

En delt løsning med jernbanen om Åsa er blant de dyreste løsningene vi har sett på. Den blir 5,2 kilometer lengre og gir færre muligheter for å tilpasse stasjonsløsninger for Hole og Ringerikes framtidige utviklingsplaner. 

Nye forutsetninger
Hovedargumentet for Åsalinja var i sin tid at denne traseen gir færre miljøkonflikter, men nå er forutsetningene endret i og med at det uansett skal bygges en firefelts E16 over Kroksund.

– Vi mener det vil være en god løsning å gå for et felles prosjekt for utbyggingen av veg og bane på strekningen, sier prosjektleder Nils Brandt i Statens vegvesen. Dette gjelder både med hensyn til framdrift og økonomi.

Nye muligheter
Dette betyr at både Vegvesenet og Jernbaneverket nå samler seg om å gå videre med et felles prosjekt for ny E16 og Ringeriksbane over Kroksund og videre mot Hønefoss. Det er flere mulige traseer og løsninger for en felles korridor for veg og bane på strekningen.

Vurderingene som er gjort nå tilsier at man kan oppnå betydelige besparelser ved å etablere en felles byggherreorganisasjon for veg- og baneutbyggingen.  En felles organisasjon gir også de beste mulighetene for å finne fram til best mulige traseer og gjør det mulig å imøtekomme den framdriften i prosjektet som departementet etterspør. 

Ny plan i januar
Med statlig plan, overlappende planfaser, raske beslutningsprosesser, egnet organisering og nødvendige budsjettmidler har etatene nå skissert en framdrift som kan gi byggestart i 2019. For å oppnå dette, foreslår etatene at man i det videre arbeidet konsentrerer seg om fellesløsninger for bane og veg som krysser Kroksund.

I januar neste år skal etatene legge fram en rapport som vil anbefale en trasé for felles løsning over Kroksund.