Yrkestrafikkforbundet forklarer i en pressemelding 11. august at utenlandske sjåfører tjener ned mot 5.000 kroner i måneden. Saken er presentert i NRKs nyhetssendinger og har også fått bred omtale i andre medier.

Uklart fra YTF
Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, mener at undersøkelsen YTF har gjort inneholder lite nytt.

- Den bekrefter det vi har visst hele tiden, at ansatte i polske bedrifter tjener mye mindre enn det ansatte i norske selskaper gjør. Det er lite nytt eller oppsiktsvekkende med dette. At selskaper etablert i andre land kan kjøre internasjonale oppdrag i Norge, og gjennom EU-regelverket har rett til å kjøre kabotasje, er en virkelighet vi må forholde oss til.

YTF vil ha tarifflønn for alle norske sjåfører og at sosial dumping blir ulovlig. Dette er synspunkter NLF har stor sympati for, men det var ikke dette som fremkom av pressemeldingen. 

YTF vil ha utenlandske tariffer for norske sjåfører?
- Det er viktig å skille de forskjellige sakene i debattene om utenlandske aktører på norske veier, sier Mo.   

På spørsmål fra NLF, der forbundet undrer på om norske sjåfører skal forholde seg til russisk tariff når de kjører til og fra Russland, svarer YTF at deres utspill gjelder de useriøse aktørene som spekulerer i billig arbeidskraft og transportoppdrag til Norge.

 - Å late som om norske tariffavtaler har noe å si for ansatte i polske selskaper, slik en kan få inntrykk av etter dagens oppslag blir litt for enkelt. Oppslagene i dagens medier etablerer et inntrykk av at problemene blir løst dersom YTF får gjennomslag for å allmenngjøre tariffavtalene. Det som er viktig å huske på er at det er ingenting norske myndigheter – eller en almenngjort tariffavtale – får gjort med lønnsnivået i polske bedrifter. En tariffavtale i Norge regulerer kun lønnsnivået i Norge og vil således ikke bety noe som helst for de sjåførene som er intervjuet og trukket frem i YTF sin undersøkelse

- Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Svein Furøy, hevder at 40 prosent av de norskregistrerte kjøretøyene har utenlandske sjåfører, uten at det forsøkes dokumentert at disse har polske lønninger. Dersom YTF hadde dokumentert at norske bedrifter har utenlandske sjåfører ansatt til polske lønninger for å kjøre fast i Norge, da hadde saken vært en hel annen. Vi kan imidlertid ikke se at det er dette som er tilfelle, avslutter Geir A. Mo 

NLF kommenterer:
For NLF er det viktig å fokusere på at ansatte i norske bedrifter, som arbeider i Norge, skal ha norsk lønn og anstendige arbeidsvilkår. Undersøkelsen til YTF sier så vidt vi kan se ingen ting om dette, bortsett fra å konstatere at det er utenlandske ansatte også i norske selskaper. Det er mange norske selskaper avhengig av for å få gjennomført oppdragene sine. Vi legger imidlertid til grunn at utenlandske ansatte i norske transportselskaper, som opererer i Norge, lønnes etter norske forhold. Alt annet er uakseptabelt.

Videre er det viktig at myndighetene overholder sitt ansvar for å kontrollere at utenlandske sjåfører ikke oppholder seg her mer enn det de har lov til, og at de ikke bruker parkeringsplasser langs E6 som boplasser i uker og måneder mens de venter på oppdrag.  NLF ønsker at det innføres høye bøter for dette, slik det nå vurderes i Frankrike.

Transportkjøper må også ansvarliggjøres i langt større grad enn i dag i forhold til arbeidsvilkår og teknisk stand på de kjøretøyene som utfører internasjonale transporter for norske selskaper.

.

ANDRE SAKER:

Null-vekst i Sverige

PEAB fikk brujobben

Oppdølsstrandtunnelen åpner 15. august