Næringsliv og sektorer som faller utenom kan også få kompenserende tiltak. Det kom fram på en pressekonferanse kommunalminister Jan Tore Sanner og finansminister Siv Jensen hadde fredag ettermiddag.

Retrett
EU og ESA har endret sitt regelverk for regionalstøtte, og Norge må tilpasse seg dette. Nå foreslår regjeringen tiltak der vi tilbakefører hele avgiftsøkningen som kommer fra dette.

– Kompenserende tiltak med fribeløp og satsing på samferdsel kommer næringslivet i distriktene til gode, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

– Ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift er et av de viktigste virkemidlene for å stimulere til vekst og verdiskaping i hele Norge. Vi er derfor glade for at det ligger an til at blant annet drosjebiltransport, flyttetransport og utvinning av olje og gass likevel kan beholde ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift, sier han.

Avventende positiv
Distriktssjef Herman A. Hansson i NLF i Nordland synes dette tyder bra, men han har ikke full oversikt ennå.

– Det kommer 1,6 milliarder kroner i kompensasjonsmidler som skal fordeles på ulike tiltak. Nå må vi sette oss ned å se på hvilke områder de pengene brukes på, sier han.

– Det er ikke så mye penger at vi kan strø om oss til alle gode formål. Vi må prioritere noen få tiltak som vi virkelig satser på, legger han til.

Han føler ikke at det er grunn til å hoppe i taket av ministernes gavedryss, men heller ingen grunn til å grave seg ned.

– Jeg er avventende positiv og er glad for at pengene skal styres av næringslivet selv. Jeg håper også at de definisjoner som er lagt til grunn for å kompensere små bedrifter treffer som tiltenkt, sier han.

Hjelper de fleste
Distriktssjef Odd Hugo Pedersen i NLF Troms og Finnmark tror de fleste medlemsbedriftene kommer godt ut av denne kompensasjonsordningen.

– Det slår dårligst ut for større bedrifter i Nord-Troms og Finnmark som ikke betaler arbeidsgiveravgift nå. Jeg tror forøvrig de fleste bedriftene kommer inn under unntaksbestemmelsene, sier han.

Han tenker i hovedsak på fritaksgrensen for de bedriftene som betaler 200.000 Euro eller mindre i arbeidsgiveravgift over en treårs periode.

Flere av bedriftene driver jo flere typer virksomheter. Jeg ser ikke bort ifra at noen kommer til å dele opp selskapene, sier Pedersen.

Dempet begeistret
Adm. direktør Geir A. Mo sier det egentlig ikke er mye overraskende i det som ble presentert i dag, men likevel noe mer positivt enn ventet:

– Slik NLF ser det løftes friløpsordningen opp som noe nytt. Mulighetene for denne utøvelsen ligger imidlertid der i dagens regelverk gjennom såkalt bagatellmessig støtte. Likevel tror vi at med den ordningen regjeringen presenterte i dag, vil våre medlemmer i nord klare seg greit. Brorparten er mindre selskaper med mindre enn 7-8 ansatte, og de vil slik sett kunne fortsette som nå.

Endringene vil komme for større bedrifter som nå må gjøre endringer for å tilpasse seg regelverket. Det er uheldig fordi det kan medføre at bedrifter vegrer seg for å utvide virksomheten av frykt for økte kostnader, alternativt at større bedrifter reduserer virksomheten for å komme på innsiden. Uansett er dette eksempler på konsekvenser som, til tross for øvrige tiltak, kan slå uheldig ut, avslutter Mo. 

Slik blir kompensasjonsordningen
Regjeringen foreslår følgende tiltak for å kompensere for EU sine sektorunntak i den differensierte arbeidsgiveravgiften:

  • Fribeløpsordning innføres for alle sektorer som på grunn av EUs regionalstøtteregelverk ikke lenger får lavere arbeidsgiveravgift. Fribeløpsordningen innebærer at arbeidsgivere likevel ikke trenger å betale økt avgift opp til et gitt fribeløp. Arbeidsgivere med få ansatte vil kompenseres fullt ut gjennom fribeløpsordningen. Fribeløpsordningen gir en avgiftslettelse på 150 millioner kroner i 2014 og deretter 450 millioner kroner årlig.
  • Infrastrukturinvesteringer i Nord-Norge: Regjeringen foreslår kompensasjon i form av infrastrukturtiltak og økt statlig kjøp av persontransporttjenester på 1,6 milliarder kroner fram til midtveisgjennomgangen 2018, hvorav 124 millioner kroner i 2014.
  • Kjøp av transporttjenester: Fylkeskommunene blir kompensert med 44 millioner kroner i 2014 for økte kostnader til kjøp av transporttjenester.
  • Kompensasjon gjennom nettolønnsordningen: Det foreslås å øke tilskuddet til sysselsetting av sjøfolk for å ta høyde for at rederier innenfor nettolønnsordningen kompenseres med anslagsvis 25 millioner kroner i 2014.

Regjeringen foreslår at 31 nye kommuner kommer med i ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.
Her finner du hele oversikten over hvilke kommuner som fra 1. juli har lavere arbeidsgiveravgift.