Kabotasje er transport mellom to steder i en annen stat enn der hvor transportøren hører hjemme. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt. Ideen bak å unntaksvis tillate kabotasje, var å hindre tomkjøring og redusere utslippene fra transport.

Etter utvidelsen av EU har det skjedd en kraftig økning i utenlandske biler på norske veier. NLF har derfor vært aktive for å få på plass klarere regler for kabotasjetransport og stilt krav om at reglene håndheves. NLF mener det må legges vekt på at kabotasje ikke kan være en permanent eller løpende aktivitet, og at dagens regelverk som tillater kabotasje i forbindelse med en internasjonal transport i en begrenset periode (7 dager og 3 turer) ikke er en tilstrekkelig avgrensning. Regelverket må klargjøre at internasjonal transport som i hovedsak baseres på planlagt, permanent og systematisk kabotasjetransport, ikke kan aksepteres fordi dette underminerer en sunn lastebilnæring i Norge som ikke gis mulighet til å konkurrere på like vilkår.

Det er grunn til å tro at det på grunn av kabotasjekjøring – både lovlig og ulovlig – er store beløp som ikke kommer til beskatning i Norge og som det ikke betales merverdiavgift for. På samme måte er det et faktum at transporter som utføres av utenlandske aktører innenlands, medfører at det ikke innbetales arbeidsgiveravgift i Norge for utbetalt lønn, det betales selvfølgelig ikke inntektsskatt fra arbeidstagere som er bosatt i andre land og det betales ikke selskapsskatt fra utenlandske selskaper som henter en vesentlig del av sin omsetning fra kabotasjekjøring i Norge.

NLF vil fortsette å arbeide konstruktivt med kabotasjespørsmålet på flere plan, både internasjonal overfor EU i regi av NLA og i samarbeid med IRU, og innenlandsk overfor norske myndigheter.

NLFs landsmøte krever at norske myndigheter

  • Arbeider internasjonalt for å sikre at den foreløpige utsettelsen av et totalt fritt transportmarked på europeiske veier opprettholdes og at ytterligere liberalisering ikke gjennomføres før de voldsomme lønnsforskjellene er utjevnet
  • Gjennomfører de forslag som er fremmet fra NLFs side i kabotasjeutvalgets rapport
  • Arbeider for å avdekke og forhindre sosial dumping innenfor transportsektoren
  • Arbeider aktivt internasjonalt for å sikre at statistikken som brukes som grunnlag for beslutninger er korrekt