Bakgrunnen er Åse Michaelsens (FrP) forslag om å senke bomavgiftene for vogntog om natta.

Preventivt
- Jeg tror det er en god idé å se på løsninger som kan minske køene, forhindre møteulykker og gi mindre miljøbelastning i de mest trafikktette periodene på dagen, sier Michaelsen som sitter i stortingets transportkomite til Dagbladet.
Nå har hun i et brev spurt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen; «Vil statsråden vurdere en ordning der tungbiler betaler reduserte bompengesatser på nattestid for å legge til rette for en mer effektiv bruk av veiers kapasitet?»

Avventende positiv
- Jeg har sans for at politikerne kommer med gulrot i stedet for pisk. Derfor er det langt bedre å gjøre det billigere i kjøre på natta enn å skru opp bomsatsene ytterligere i andre perioder på døgnet, sier Mo.

Natta er kostbar
NLF-sjefen poengterer at det er dyrt å ha en lastebil i kø.

- Våre sjåfører forsøker å unngå tidspunkter der det er ekstra tett trafikk, men noen må kjøre i rushtida også. Vi er for alle forslag som kan bidra til at lastebilene kommer raskere frem til kundene. Hvis vi også kan redusere kostnadene, gjennom lavere bomutgifter, er ingen ting bedre enn det, sier Mo.

Gjelder få
De aller fleste må kjøre på dagen. Ikke bare fordi de vil, men fordi de må, og fordi at godset skal frem. 

- En sjåfør eller et transportselskap kan som regel ikke selv velge når de vil kjøre. Slik fungerer ikke verden. De fleste, som må kjøre på dagen, må ikke straffes, eller oppleve at det blir straffet.

- Forslaget vurderer ikke de arbeidsrettslige sidene, verken økonomisk eller juridisk. Det er en svakhet. Disse sidene er mange, og de kan det ikke kimses av, sier NLF-sjefen.

Vekst i ulovlig frakt?
Dersom et slikt forslag skal ha noe for seg og bidra med noe som monner, må besparelsen for transportøren være større en ekstra kostnaden ved å la sjåfører arbeide om natta. Hvis ikke er sjansen for at transportkjøperen aksepterer høyrere priser små.

- Sjansen for at de velger billigere utenlandsk transport som ikke behøver å betale bompenger i det hele tatt blir derimot større, frykter Geir A. Mo.

80 prosent er møteulykker
Spørsmålsstiller Michaelsen mener at E39 mellom Kristiansand og Stavanger er en strekning der nattekjøring vil ha stor effekt.

- Her kjører 2.000 vogntog i døgnet, hver fjerde bil er en lastebil. 80 prosent av ulykkene på E39 er møteulykker. Bare de siste ti årene er 37 mennesker drept og over hundre hardt skadd, sier hun til Osloavisen.

- Dette er et spennende forslag som vi skal se nærmere på, lover statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet overfor Dagbladet.

.

ANDRE SAKER:

Bilen som nekter deg å kjøre

Se Googles første selvkjørende bil

E18 blir for dyr

Anleggsstart på Filefjell

Bulgarer tatt med 21 kilo hasj

Fryktet eksplosjon

Ingen bremser, men magnet på girkassa

I grøfta med ferskt griseslakt

Vil ha vogntogsjåfør i fengsel i 75 dager

VIDEO: GPS-fast svenske havnet i bushen