Dette vil medføre forsinkelse i forhold til planlagt fremdrift og vesentlige økte kostnader i planlegging, hevder Statens vegvesen i en pressemelding. Selv om det blir noen ekstra fartsdumper gjennom Ringebu vil ikke den øvrige utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen bli forsinket.

To år og 30 mill.
– Normalt tar en slik planprosess halvannet til to år. Men det kan selvsagt få raskere. Det er for tidlig å si, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Øyvind Moshagen.

– Arbeidet med ny plan i Ringebu koster 25-30 millioner kroner, sier Moshagen til lokalavisa GD.

LES OGSÅ: Torpederer E6-planer

Fra to til tre utbyggingsetapper
For å tilrettelegge for en mest mulig kontinuerlig utbygging vil Statens vegvesen dele strekningen E6 Elstad – Frya i to. Strekningen Gunstadmoen – Frya (ca. 4 km) bygges ut som del av utbyggingsetappe II sammen med Sjoa – Otta (ca.12 km). Det legges opp til mulig byggestart 2017/18.

Parsell E6 Elstad – Gunstadmoen vil bli utbyggingsetappe III. Fremdrift for denne strekningen vil avhenge av videre forløp for planprosessen i Ringebu og prioritering i Nasjonal Transport Plan (NTP).

LES OGSÅ: NLF vil ha sterkere styring av staten

Oppstart ny planprosess
Strekningen fra Elstad til Tollmoen (ca. 2 km sør for Gunstadmoen) vil kreve ny planprosess og Statens vegvesen starter denne prosessen nå. Øvrig planlegging mellom Elstad og Frya fortsetter som planlagt.

HELE STREKNINGEN: Elstad - Frya. Fotomontasje: Stig Odenrud HELE STREKNINGEN: Elstad - Frya. Fotomontasje: Stig Odenrud

På lederplass karakteriserer lokalavisa GD planprosessen som vanvittig.