Den opprinnelige kalkylen fra 2011 holder ifølge Ringerikes Blad ikke lenger mål. På under tre år har kostnadene økt med 24 prosent, eller 600 millioner kroner, uten at det har blitt én meter mer vei.

I samme periode har prisstigningen ifølge Statistisk sentralbyrå vært mellom fem og seks prosent. Det betyr at kostnadene til å bygge ny E16 har steget fire-fem ganger så mye.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet bekrefter kostnadssmellen overfor lokalavisen på Hønefoss.

– Vi jobber beinhardt for å se hvordan man kan finansiere dette, slik at vi kan komme videre, sier han.

Bompenger på strekningen mellom Sandvika og Skaret er en mulig løsning. Den lokale E16-alliansen ber regjeringen gjøre sitt ytterste for å unngå forsinkelser. Talsmann Lennart Hovland mener bompengeutredningen må opp for Stortinget til våren.

– Det er fortsatt mulig. Men det er ikke gøy å få en utfordring som denne nå, svarer Hoksrud.