Fv. 11 fungerer som omkjøringsveg når rv. 23 er stengt mellom Krokodden og Sætre på grunn av hendelser i trafikken eller planlagt vedlikehold.

I fjor kjørte 2,6 millioner kjøretøy gjennom Oslofjordtunnelen, eller i gjennomsnitt over 7.100 per døgn.

Dårlige standard
Dagens fylkesvei har dårlig bæreevne, med setningsskader og rekkverk som «henger» ut over Åroselva. I tillegg mangler det grøfter for å lede bort overvann og for å lagre snø. Dette til sammen har skapt unødig lange køer i retning Oslofjordtunnelen når rv. 23 har vært stengt.

Målet med prosjektet er å få en mer trafikksikker veg med bedre fremkommelighet og bæreevne, samt å sikre forbindelse over Oslofjorden når tunnelene på rv. 23 er stengt.

HER: Fv. 11 ligger nordøst for Rv. 23 mellom Røyken og Sætre. HER: Fv. 11 ligger nordøst for Rv. 23 mellom Røyken og Sætre.

Sprik på 12 millioner kroner
Entreprenøren Isachsen Anlegg AS leverte det laveste tilbudet på jobben som skal gjøres på fv. 11 fra Åros til Krokodden i Røyken kommune.

– Nå skal anbudene kontrolleres og jeg regner med at tildeling skjer i løpet av to til tre uker, sier byggeleder Arild Nyborg til lastebil.no.

Planlagt anleggsstart er oktober 2014.

Dette er anbudene som er levert:

Tilbyder Sum ekskl. mva.
Isachsen Anlegg AS 29 790 030
Brødr. Dokken AS 30 425 334
Kjeldaas AS 30 811 908
FFF Hage og miljø AS 31 917 343
Aktiv veidrift AS 32 459 726
Arne Olav Lund AS 33 223 627
Øynebråten anleggsteknikk AS 34 626 167
Hæhre Entreprenør AS 41 326 372

KILDE: STATENS VEGVESEN