Det betyr at den andelen utlendingene frakter fortsett vokse, og har siden 2008 styrket markedsandelen med 37 prosent.
Omfanget av kabotasje-kjøring, med polske transportselskaper i front (se tabell nederst i saken), vokser også, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Markant tredjelandskjøring
Noe av det mest oppsiktsvekkende med 2013-tallene fra Statistisk sentralbyrå, er den markante økningen i såkalt tredjelandskjøring. Økingen var på hele 83,3 prosent eller 1,5 millioner tonn fra året før. Med tredjelandskjøring menes transport mellom to forskjellige land, men hvor lastebilen er registrert i et tredje land. Sammenholder vi disse tallene med nedgangen i tradisjonell internasjonal transport, der lastebilen i all hovedsak enten var «hjemmehørende» i selgers eller kjøpers land, gir tallene en pekepinn om øst-europeernes inntogsmarsj i markedet. Polskregistrerte biler var de som hadde mest tredjelandskjøring i 2013. De kjørte i alt 1,1 millioner tonn gods mellom Norge og et annet land enn Polen.

Artikkelen fortsetter under tabellen

FIGUR: Godstransport med utenlandske lastebiler til, fra og i Norge. Transportert mengde etter type kjøring. Grafikk: SSB FIGUR: Godstransport med utenlandske lastebiler til, fra og i Norge. Transportert mengde etter type kjøring. Grafikk: SSB

Økt med 37 prosent
Utenlandske lastebiler stod for 30 prosent av det totale transportarbeidet med lastebil i 2013, det vil si transporter i Norge og mellom Norge og utlandet. Siden 2008 har transportarbeidet med utenlandske lastebiler økt med 37 prosent. Sagt med andre tall har utenlandske lastebiler økt sin markedsandel av det totale transportarbeidet på og i Norge med 6 prosentpoeng i femårsperioden.

Målt i fraktmengde gikk det i alt 14,7 millioner tonn med lastebil mellom Norge og utlandet i 2013. Utenlandske lastebiler transporterte 64,3 prosent, en økning på 2,2 prosent fra 2012.

LES OGSÅ: Mindre gods på norske biler

Tredoblet kabotasje
Den europeiske kabotasjestatistikken har, som NLF tidligere har påpekt, klare svakheter. Med disse forbehold registrerer vi at SSB i alle fall har fanget opp at det har skjedd en kraftig økning av kabotasjekjøring i Norge, med en tredobling fra 2009 til 2013, målt i tonnkilometer og en fordobling av fra 2012 til 2013.

.

HER FINNER DU FLERE TABELLER OG MER STATISTIKK

Kabotasjekjøring

Nasjonalitet   Mengde
Polen 307.5
Danmark 258.2
Sverige 82.2
Estland 79.2
Nederland 65.1
Tyskland 56.5
Bulgaria 0
Frankrike 0
Hellas 0
Irland 0
Italia 0
Kroatia 0
Kypros 0
Liechtenstein 0
Malta 0
Portugal 0
Romania 0
Slovenia 0
Spania 0
Storbritannia 0
Sveits 0
Belgia *
Finland *
Latvia *
Litauen *
Luxemburg *
Slovakia *
Tsjekkia *
Ungarn *
Østerrike *

Godstransport med utenlandske lastebiler i Norge, etter lastebilens nasjonalitet, type kjøring, tid og statistikkvariabel.
Omfatter transport med lastebiler registrert i EØS-land og enkelte kandidatland. Antallet land varierer fra år til år, se Om statistikken for spesifikasjon av hvilke land som inngår det enkelte år.
* betyr at tall kan ikke offentliggjøres.
0 betyr at kjøring er ikke registrert.
Bruttovekt.
KILDE: SSB