Grunnen er at det er behov for å bedre sikkerheten i byggeperioden, hevder Statens vegvesen.

Forsinket
Byggestart er nå planlagt til slutten av 2014, og ny E134 fra Gvammen til Århus forventes åpnet på forsommeren i 2019.

– Vi har fått innspill fra flere entreprenører som peker på ulike utfordringer i forbindelse med drivingen av tunnelen, sier prosjektleder Trude Holter som leder prosjektet E134 Gvammen – Århus.

Hardt fjell
Svært hardt fjell vil øke slitasjen på bor, noe som i seg selv er tidkrevende. Fordi fjellet over tunnelen er massivt, opp til over 1.000 meter, er det stor sannsynlighet for såkalt sprakefjell. Dette betyr at det kan være nødvendig med ekstra sikring etter hver sprengning. Tunnelen er utstyrt med blant annet havarinisjer hver 375 meter og snunisjer hver 1.500 meter

.

ANDRE SAKER:

Nå kan du bestille nytt vognkort på nett

Sjekk dine kjøretøy på nett

Nytt styre i MEF

Anmeldt for ulovlig kabotasje - anmeldt for brudd på kjøre- og hviletid

AF styrker omsetning om resultat i 2. kvartal