FrPs våpendrager i Samferdselsdepartementet bøyer ikke unna for NLFs krav om forhåndsbetalt bombrikke, ikke ennå.
Men, det nye systemet med det festlige navnet «Grindgut» som skal stå for innkrevingen er forsinket, og er blitt mye dyrere enn forventet.

Bare bompenger
Han vil prøve med det gode, og departementet står fast på at alle kjøretøy over 3.500 kilo må ha en brikke fra 1. januar neste år. Ikke forhåndsbetalt, men en brikke som legger grunnlag for å sende en regning til transportøren.

– I første omgang er det snakk om bare bompenger, senere kan det bli aktuelt å knytte bøter, gebyrer og andre uoppgjorte forhold til innkrevingen, og ikke minst reaksjonsmønsteret.

– De første regningene blir sendt veldig fort. I og med at alle skal ha brikke, vil vi ha en kjent adresse for hvor regningen skal sendes, og dette vil være den store testen på både betalingsvilje og –evne, forklarer Hoksrud.

Hvor lenge han vil teste ut etterskuddsbetalingen vil han ikke konkretisere, men han lover at det ikke blir lenge.

Han hevder også at dagens Autopass system ikke mestrer forhåndsbetaling, men at Grindgut vil gjøre det.

Forsinket
«Grindgut» er altså navnet på det nye systemet som skal brukes for å sørge for både registrering og innkreving av bompenger, både fra norske og utenlandske kjøretøy som passerer de mange bomstasjonene.

– Det var den forrige regjeringen som ga Vegdirektoratet i oppdrag om å utvikle grindgutten. Opprinnelig var det satt av 250-300 millioner kroner, men jeg vet at det blir dyrere, mye dyrere, forteller Bård Hoksrud som ennå ikke vet hvor stor totalkostnaden blir.

– Utviklingsarbeidet er dessuten seks måneder forsinket, legger han til, vel vitende om at også det gjør kostnadene enda større.

Burde vært stoppet
Fremskrittspartiet har styrt samferdselsdepartementet ett år. Da de tok over roret var «Grindgut» noe av det som fanget størst interesse.

– Ideelt sett burde prosjektet vært stoppet. Det var ute av både tids- og kostnadskontroll da vi tok over, men prosjektet hadde kommet så langt at det likevel føltes umulig å dra på håndbrekket.

– Hadde vi satt i gang dette hadde vi trolig kjøpt dette eksternt som et ferdig produkt, legger han til.

Vil rydde opp
Vi møter Hoksrud på hans kontor i 9. etasje i Akersgata 59. Han har satt av god tid til lastebil.no for å forklare hvordan og hvorfor. Gjentatte ganger bedyrer han at FrP og NLF har de samme mål, og at de er NLFs beste venn. Lovlydighet og like konkurranseforhold er noe Hoksrud setter høyt.

Rødmerking
Når det nye systemet er i drift fra nyttår forutsetter Hoksrud at nærmest alle kjøretøy har en brikke, og at de betaler sine bompenger. Tall fra Vegdirektoratet viser at mer enn åtte av ti (82 prosent) av de utenlandske transportørene som har bombrikke gjør det. Med grindgutten i aksjon forventer han en bedring i innkrevingen.

– Vi kan i prinsippet overvåke alle, absolutt alle, kjøretøy som kommer inn til Norge. Teknologien vil lese registreringsnummeret og samtidig sjekke at det har en brikke. Hvis det har det, og ikke har noen anmerkninger, kan det normalt sett passere. Hvis ikke blir kjøretøyet rødmerket. Den samme sjekken kan gjøres med Statens vegvesens mobile utstyr, og den kan jo brukes hvor som helst, sier han.

Alarmen går
Når, for det handler neppe om hvis, et «rødmerket» vogntog dukker opp vil det gå et varsel til alle norske kontrollmyndigheter.

– Varselet går umiddelbart. Det betyr at kjøretøyet kan sluses inn på en tollstasjon for sjekk, eller stoppes av politiet ved første avkjøring, forklarer Hoksrud.

Regjeringen har gjentatte ganger fortalt at fjorårets kontroll av tunge kjøretøy var rekordhøyt. NLF har tidligere uttalt glede over den økte kontrollvirksomheten, men at det likevel bare blir en dråpe i havet.
Selv om det i teorien er mulig å kontrollere alle kjøretøy på vei inn i Norge, blir det ikke slik i praksis. Alle grenseoverganger blir ikke overvåket.

– Det aller fleste blir det, men ikke alle. Ikke til å begynne med. Jeg kan ikke fortelle eksakt hvor og hvor mange som blir overvåket i starten. Men det blir de fleste, lover Hoksrud.

– Samtidig vil vi øke kontrollaktiviteten betydelig, legger han til.

LES OGSÅ: Geir A Mo: – Ikke godt nok!