Norsk Industri er bekymret og frykter at så mange som 100.000 nye vogntog på norske veier kan bli resultatet. Problemene gjelder også cruiseskipene som mange steder ikke har tilgang til strøm fra land når de legger til kai. Derfor er avhengig av å bruke fossilt drivstoff fra egne tanker for å få produsere påkrevd energi.

Utløst av ulykke
Det var etter den katastrofale grunnstøtingen med oljetankeren Full City i nærheten av Langesund i 2009 at regjeringen tok tak. Regjeringen tok initiativ overfor FNs skipsfartsorganisasjon (IMO) om å utvide de særskilt strenge kravene til drivstoff som innføres i Nordsjøen i 2015 til også å omfatte Norskehavet og Barentshavet. Senere, i november 2012, ble direktivet innført med ikrafttredelse fra 2015.
Østersjøen og Den engelske kanal har også strengere krav enn det som er generelle bestemmelser i EU-farvann.

Økte kostnader
Hans Kristian Haram i Shortsea Shipping tror at sjøtransportens kostnader øke med 8-10 prosent som følge av det nye miljøkravet. Undersøkelser fra Oslo Havn og Norsk Industri konkretiserer dette til å bety fra fire til seks milliarder kroner per år.

– Dette kan føre til det stikk motsatte av intensjonen, nemlig at godstransport flyttes fra sjø til vei, sier kommunikasjonsdirektør Finn Langeland i Norsk Industri til Nettavisen.

Finn Langeland. Foto: Kristian Hansen - Norsk Industri Finn Langeland. Foto: Kristian Hansen - Norsk Industri

Svovel er billig
Skal skipsfarten skifte drivstoff-blanding, og redusere svovelinnholdet, vil det føre til kraftige økninger i driftskostnadene.

– Marint drivstoff med lite svovel er 40-50 prosent dyrere enn tradisjonelt drivstoff, og dermed kan svovelreguleringen svekke konkurransekraften til sjøtransport, mener Langeland.

Ifølge Norsk Industri trafikkerer det rundt 10.000 skip i området som nå reguleres, og av disse vil under 500 tilfredsstille de nye kravene uten nytt drivstoff. Gass synes som det beste alternativet, men det vil fordre kostbare ombyggingstiltak for skipsflåten.

– Det vil kreve en investering, og vi er redd for at mye av transporten vil bli flyttet fra sjøen til landeveien. Det er en situasjon som er temmelig komplisert, det er veldig mye dårlige veier i Norge, sier Langeland til nettstedet.

Usikre alternativer
Et annet alternativ er såkalt «scrubbing», der avgassene fra skipets motor blir renset av sjøvann, slik at svovelet dumpes i havet fremfor i lufta. Også dette koster penger, og effektiviteten på teknologien er variabel.

– Vi er bekymret for både miljøeffekten og trafikksikkerheten på veiene, sier han og forventer at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer på banen.

– Dette direktivet, som så mange tusen andre EU-direktiver, blir norsk lov uten at det er noen debatt om det. Nå må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen komme på banen. Det må gjøres grep så sjøtransporten igjen kommer til «heder og ære», for vi må ha mer transport over på sjøen, konkluderer han, skriver Nettavisen.

I praksis betyr det at Norsk Industri etterspør en eller annen form for støtte til sjøtransporten.