Det var bortimot 80 personer på arrangementet i Pollen bar i Arendal. De fikk høre et hardtslående innlegg av administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Deretter fulgte Samferdselsministeren opp med et informativt innlegg om saker som er viktig for næringen vår. 

Veiselskapet

På Sør- og Vestlandet er folk flest naturlig nok svært opptatt av hva som skjer rundt «Nye veier AS». I og med at hovedkontoret er lagt til Kristiansandsområdet og at de viktigste hovedveiene i Rogaland og Agder til dels ligger i selskapet, er NLF opptatt av framdriften.

Selskapet operativt fra 01.01.16

Det er en klar motivasjon at selskapet skal være operativt fra januar neste år. I følge Samferdselsdepartementet skal dette være klart selv om ikke alle brikkene er på plass.

E18 Tvedestrand – Arendal starter neste år

Ministeren bruke naturlig nok E18 som en del av argumentasjonen for veiselskapet på E18. Veistrekningen mellom Tvedestrand og Arendal er flyttet godt fram i tid. Etter alle solemerker er det oppstart allerede neste år, noe den landsdelen nå trenger.

I og med at det nye selskapet skal bygge veier mer sammenhengende enn tidligere kalkulerer NLF med at strekningen Sørlandsporten ved avkjørsel til Risør og til Tvedestrand blir bygget ut samtidig.

Exit «Grindgut»

En av NLFs store utfordringer, som Solvik-Olsen er veldig klar på, er konkurranse med like vilkår. For å få dette til må alle ha de samme spillereglene. Staten skulle få på plass «Grindgut» og det nye selskapet skulle ta seg av inndriving av bompenger. Nå er «Grindgut-prosjektet" havarert og departementet leter etter nye løsninger på hvordan dette kan gjøres. Det kom mange forslag og flere av lastebileierne som var tilstede viste til gode eksempler fra Østerrike og Tyskland hvor det skal være en meget effektiv inndriving av både bomavgifter og bøter. 

«Spørretimen»

«Trafikkpolitiet» er et annet meget viktig tema i et trafikksikkerhets perspektiv samt rettferdig konkurranse.Ministeren er godt kjent med spørretimen på Stortinget. Solvik-Olsen tok seg god tid til spørsmål fra frammøtte. Sosial dumping, erfaring med utenlandske entreprenører, bøter i utlandet, vanskelige veistrekninger på Vestlandet, med mer. Det er sporty å opptre med en åpen dialogform som gir mulighet for alle til å få svar på sine spørsmål.