Aftenposten gjengir kortversjoner av svarene fra Østfold, Vestfold, Buskerud og Akershus. Synet på de forskjellige krysningsforslagene kommer godt fram. Det er stille i Drøbaksundet og opprørt hav mellom Horten og Moss. Fylkene vil gjerne bli kvitt tungtransporten. Likevel får ikke brualternativene, som er best egnet for tyngre kjøretøy, gjennomslag i høringssvarene.

Politisk uenighet
I Østfold står Senterpartiets fylkesmann Anne Enger bak roret og vil beholde vannveien mellom Moss og Horten. På Vestfoldsiden av fjorden er det Høyres Erling Lae som sitter bak rattet og ønsker asfalt for bilistene og tungtransporten. I Østfold ser de ingen grunn til at ikke fergen skal fortsette å seile når den tross alt har gjort det i 400 år, dessuten må det tas miljøhensyn. Dette gjelder blant annet for naturområdene rundt Jeløy, samt at Østfold generelt ikke ønsker økt trafikk. Elektriske ferger og togforbindelse over til Hurum er løsningen. På Vestfoldsiden mener de at en fast veiforbindelse vil tjene regionen, men det tas ikke standpunkt til bru eller tunnel. En fast forbindelse vil gi positiv vekst, og den vil også knytte Vestfold, Telemark og deler av Buskerud nærmere til kontinent, sier Lae til Aftenposten.

Politisk enighet
Fylkene Oslo/Akershus og Buskerud, representert ved henholdsvis Valgerd Svarstad Haugland (KrF) og Helen Bjørnøy (SV) utaler seg naturlig nok ikke om forbindelsen Moss – Horten, men derimot om en ny forbindelse nord for Drøbaksundet ved Håøya i indre Oslofjord. Ingen av fylkene vil ha bruforbindelse. Valget faller på tunnel, fordi dette vil være mest hensiktsmessig for miljøet. Et nytt tunnelløp er dessuten allerede vedtatt i reguleringsplaner for både Frogn på Akershussiden og Hurum i Buskerud.

Mange blir hørt
Aftenposten oppsummerer et utvalg av høringsuttalelser fra forskjellige instanser, foreninger, forbund og andre interessenter, blant annet: Norges Lastebileier-Forbund, Moss bystyre, Alliansen for bevaring av kystlandskapet mellom Hvitsten og Son, Virke, NHO Logistikk, Opplysningsrådet for veitrafikken, Naturvernforbundet, Moss industri og næringsforening, Frognmarkas venner, Aksjon nei til kryssing via Jeløya og Logistikkforeningen Østfold.

Norges Lastebileier-Forbund
NLF har et prinsipielt syn om at bru må velges framfor tunnel der det er mulig. Dette fordi bru er mer trafikksikkert.  Bratte stigninger i undersjøiske tunneler er allerede et problem på mange fjordkrysninger/ferjeavløsninger i dag, særlig med tanke på sikkerheten.

Høringssvar fra NLF
NLF foretrekker generelt bruer fremfor tunneler. En bruløsning må sees som en del av en Ring 4 rundt Oslo, for å avlaste gjennomgangstrafikken gjennom Oslo på E18. En bruløsning mellom Frogn og Hurum vil i tillegg forkorte kjøredistansen på dagens Rv 23 med 6 km mellom Vassum (E6) og Drammen (E18), slik at ytterligere besparelser oppnås som følge av dette.

Oslofjordbarrieren
NLF mener at det beste konseptet for å redusere Oslofjorden som barriere for transport, er å etablere en ny fjordkrysning så langt syd som mulig. Av de framlagte alternativene må en ny fjordkrysning komme mellom Moss og Horten. Denne traséen vil være best for regional utvikling og sammenknytning av byene på begge sider av fjorden. En slik krysning vil også være best for distansetrafikken, både for tung- og personbiltransporten, mellom Sørlandet/sørlige Østland og Sverige/kontinentet.

Les hele høringssvaret fra NLF her

Les Aftenpostens artikkel her