Avtalen betyr at BOS øker markedsandelen i Norge fra 13 til 16 prosent. Målet er å nå 20 prosent innen 2018. Avtalen må godkjennes av Konkurransetilsynet før oppkjøpet kan gjennomføres.

Vil bli størst

Jan Pettersen. Jan Pettersen.

Tidligere sjef for Kia Bil Norge AS, Jan Pettersen, skal lede importøren som blir et selvstendig selskap innenfor Bertel O. Steen. Han har vært ansatt i Bertel O. Steen-konsernet i 38 år og har hatt flere toppstillinger

– Oppkjøpet er et viktig skritt mot vår ambisjon om å bli Norges beste bilhus innen 2018. Vi bruker vår styrke som konsern til å ta en større bit av bilmarkedet, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.

Med Bertel O. Steens 134 forhandlere og Citroëns 49 uavhengige forhandlere og verksteder, vil Bertel O. Steen øke til totalt 183 forhandlere over hele landet.

Konkurranse
Flere aktører ønsket ifølge BOS å kjøpe import- og distribusjonsvirksomheten fra PSA Peugeot Citroën, som produserer merkene Citroën og DS. Den franske bilgiganten fant at Bertel O. Steen var best posisjonert for å øke Citroën og DS sine økonomiske og markedsmessige resultater. Bertel O. Steen har samarbeidet med den franske bilprodusenten i 85 år, gjennom å distribuere Peugeot i Norge.

.

Fakta Om Bertel O Steen
Bertel O. Steen AS med datterselskaper er en av Norges største service- og handelsbedrifter. Bertel O. Steen importerer fra før bilmerkene Mercedes-Benz, smart®, Peugeot, Kia og Fuso. Nå også Citroën og DS.