I løpet av kort tid har Statens vegvesen (SVV) innkassert 1,5 million kroner i bøter for det som i media har blitt omtalt som norske lastebileieres svindel med obligatoriske bombrikker.

Feil i datasystemene
– Våre medlemmer viser frem skriftlige Auto-PASS-bekreftelser på gyldige bombrikker for tung bil. Lastebilene blir likevel definert som lett bil, altså personbil i SVVs datasystemer, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

– Den obligatoriske bombrikken gir våre medlemmer en mulighet til å konkurrere på like vilkår med utenlandsk lavpris-transport. Vi har kjempet for denne bombrikkeordningen i mange år. Når norske myndigheter nå markedsfører norske transportører som bompengesvindlere gjennom media, er det ødeleggende for norske transportørers omdømme. Våre medlemmers eksempler dokumenterer at virkeligheten er langt mer sammensatt, sier Mo.

Systemfeil
Vegvesenet innrømmer under utekontrollene at det er noe som ikke stemmer, men til tross for at bileierne og sjåførene kan legge frem kvitteringer for gyldige bombrikker fortsetter bøteleggingen.

– Vi har etter hvert mange eksempler på at transportørene har alle papirene i orden. Det er derfor fortvilende at SVV fortsetter bøteleggingen, og med bred penn i media slår fast at norske transportører er juksere, sier Mo.

– Vi er også svært forundret over at bombrikken og bilskiltet ikke blir sammenlignet i en base etter bompassering, sier NLF-sjefen.

– Dette ville i så fall ha avslørt hvem som jukser, eller at det er gjort tastefeil fra bomselskapets side. I dag er det slik at når en bil passerer en digital bom så skannes enten skiltet eller bombrikken, ikke begge deler, sier Mo videre.  Dersom en norsk bil ikke har brikke, vil skiltet bli avlest og bomregning tilsendt. Dette i motsetning til en utenlandsk transportør, som ifølge myndighetene med stor sannsynlighet ikke vil betale  [1].

Myndighetene må rydde opp!
Samferdselsmyndighetene må umiddelbart rydde opp i det kaoset som nå åpenbart råder. Verken norske myndigheter eller norsk transportnæring kan leve med at kontrollørene skriver bøter på feil grunnlag, for deretter å henge ut en hel næring som juksere, avslutter Geir A. Mo

Fakta:

  • LRN på Gjøvik har fått bot for fem biler som alle hadde godkjent bombrikke. Bekreftet fra AutoPASS. Men bombrikken lå ikke i bilen fordi firmaet ikke hadde fått den tilsendt ennå.
  • Et NLF-medlem ble ilagt bot på 8 000 kroner, fordi det ifølge veimyndighetens digitale arkiv sto negativ saldo på bombrikken. Når fakturaen ikke har forfall før fremover i tid så skal det ikke være mulig å ilegge bot.
  • Et NLF-medlem ble tatt for bomjuks med fire forskjellige biler på samme dag, i Seljord, Ørje og på Svinesund. Bøtene ble 32 000 kroner. Bilene ble bekreftet registrert som tunge hos ABAX (selskap som administrerer bompasseringer) i god tid før bøteleggelsen.
  • NLF kan vise til oppsigelser av bombrikker som ikke blir fulgt opp når biler er blitt solgt.
  • NLF kan bekrefte at et medlem hadde så kort vei hjem fra Ørje kontrollstasjon til bedriften sin, at han reiste og hentet AutoPASS-papirene. Disse viste at han hadde registrert bilen som tung. Likevel fikk han bot.
  • Sjåførene får beskjed av myndighetene om at bileieren må betale boten, og så en ny beskjed om å søke andre myndigheter for å få pengene tilbake, hvilket de også blir forsikret om av den selvsamme myndigheten om at de får.
  • NLF-test. Tirsdag 6. januar gjorde en av NLF-bileiere et eksperiment. Han hadde på forhånd fått bekreftelse fra AutoPASS-leverandøren om at alt var i orden med brikken. Så kjørte han over grensen til Sverige og snudde for å møte storkontrollen på Svinesund. Resultatet var 8 000 kroner i bot fordi brikken fortalte Statens vegvesen at lastebilen var en personbil. Da kontrolløren ble konfrontert med dette vek han ikke fra bøteleggelse.

 

 

EN FEILTAGELSE: Statens vegvesen vet at de selv begår feil og ber Sandvik Transport om å søke for å få pengene tilbake. Avtalen for tung bil er inngått, men ikke registrert i Statens vegvesen sine datasystemer.  

FEILBEHANDLING: Kingsrød må gjøre bomselskapet oppmerksom på at bompengeselskapet må ha tastet feil. Regnskapet gjør oppmerksom på at avtalen gjelder tung bil, ikke lett bil. Dette har gjentatt seg ti ganger med forskjellige lastebiler i 2014. «Vi må jo passe på og samarbeide med bomselskapet», sier Birgit Karlsen hos Kingsrød Transport AS. 

MYNDIGHETSSVINDEL: Den 5. januar 2015 blir Utne Transport ilagt bot av Statens vegvesen på 8 000 kroner for ikke å ha hatt gyldig bompengeavtale. Den 6. januar bekrefter Bergen Bompengeselskap at avtalen har vært gyldig siden november 2014.

[1] Pressemelding fra Statsråd Solvik Olsen 10.10.14