– Bystyret og byrådet i Oslo har orientert seg på en god måte, de har hørt på oss, sier NLF-leder i Oslo/Akershus Harry Nilsen.

- Vi har hatt flere møter med samferdsels- og miljøbyrådene i Oslo der vi fikk lagt frem både behov, problematikk og løsning, og det har gitt resultater, sier Nilsen.

Best på rens

– Vi skjønner selvsagt veldig godt at også transportbransjen må ta miljøhensyn, men det mange ikke er klar over er at de såkalte Euro VI-motorene, som ble innført i nye lastebiler fra 2014, forurenser mindre enn personbilenes Euro 6-motorer (NOx).

– Lastebilprodusentene har valgt en helt annen strategi, og den har gitt spesielt gode resultater når det gjelder Nox-utslipp sier Nielsen. Politikerne er informert om dette, med TØI-forskningsutredninger som bakgrunnsmateriale.

Miljøbyen Oslo

– Vi legger oss ikke opp i problematikken rundt landstrøm i Oslo havn, der båtene nå forurenser vesentlig mer enn lastebilene med Euro VI-motorer. Heller ikke utslipp fra «radiatordrevne» skoler, aldershjem, sykehus og boliger generelt, sier Nilsen. Det er vi som må bidra med vårt.  Bystyret og byrådet i Oslo forstår at de ikke kan forby ambulanser, brannbiler, søppelbiler, medisintransport og andre tyngre kjøretøy som gjør en grunnleggende vitale og samfunnsnyttige oppgaver til tross for forurensningsnivået.

– Vi må likevel være ydmyke. Vi er selvsagt en forurensingskilde, men vi er en stor og viktig del av samfunnsmaskineriet. Gi oss en mulighet til å tilpasse oss, sier Nilsen.

Tilpasningsdyktige

– Vi godtar at det kan bli problemer med gjennomgangstrafikken i Oslo på dager da kun Euro VI-lastebiler kan kjøre. Dette vil vise at behovet for en ny Ring 4 rundt landets hovedstad er stor, avslutter NLF-lederen.  

HARRY NILSEN: – Når vi hevder at: Uten lastebilen stopper Norge, så stemmer det i praksis. Foto: Tore Bendiksen