Mange opplever det som urimelig at bobiler og store personbiler må betale det samme som store og tunge vogntog. Takstene står ikke i samsvar med hvor store eller tunge bobilene er. Dette rydder vi nå opp i, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

 Endring i satsene

Norges Lastebileier-Forbund har tatt kontakt med Samferdselsdepartementet i forbindelse med bompengereformen og de kommende endringene i bompengetakstene for bobiler, med spørsmål om det nå også vil komme en differensiert bompengetaksering i forbindelse med varebiler og tunge lastebiler.  

Forskjellen på en bobil og en varebil når det gjelder vekt, lastet eller ulastet er liten. Det samme gjelder SUV, målt mot pick-up og små anleggs- og lastebiler.

Svaret kommer etter valget, men «bobilreformen» er ikke valgflesk.

– Jeg jobber for at endringene for bobiler skal tre i kraft fra nyttår, sier samferdselsministeren i pressemeldingen.

Forståelig

Her er noen eksempler på kostnadene, som også viser hva det koster å kjøre bobil/varebil/liten lastebil på de samme strekningene:

Oslo – Hamar t/r             kr 564,-

Verdal – Oslo t/r             kr 888,-

Verdal – Stavanger t/r    kr 2.062,-

Oslo – Fredrikstad t/r      kr 180,- 

Oslo – Bergen Rv. 7 t/r    kr 2.064,-

Oslo – Ørje t/r                 kr 234,-

Hamar – Kr. sand t/r       kr 1.190,-

Bobiler og store personbiler over 3,5 tonn, som ikke er registrert til næringsvirksomhet kan kjøre uten obligatorisk bombrikke, men bobiler har de samme kravene til EU-kontroll som lastebiler. Også her vil det komme en endring. Man kan forstå irritasjonen fra denne gruppen, og ikke minst fra alle bobilturistene. Det er også stor forskjell på en varebil og et stort vogntog når det gjelder veislitasje.