Det er om lag 1100 tuneller i riks- og fylkesveinettet. 41 av disse har en stigning på mer enn 6 prosent. Disse tunellene står for 44 prosent av brannene.  

- Med over 1100 vegtunneler må vi forvente branner i vegtunneler som for vegnettet ellers. Det er viktig at vi analyserer de branner som skjer slik at vi kan redusere skadeomfanget. Vår visjon er at ingen skal bli drept eller hardt skadd i ulykker på vegnettet - og det inkluderer selvsagt tunnelene, sier sjefingeniør Gudmund Nilsen i Statens vegvesen.

- Det er ren flaks som har avverget katastrofer, kommenterer NLF-direktør, Geir A. Mo, til VG.

Informasjon til media

SVV la i går ut to pressemeldinger angående tunellbranner. Den ene er generell, der det forklares at det rent statistisk er minst like trygt å kjøre i tunell som på resten av vegnettet. Den andre omhandler tiltakene som er gjort siden katastrofebrannen i Gudvangatunnelen i 2013.

Unngå undersjøiske tuneller

Kjøring i undersjøiske tuneller oppleves som risikosport sier Mo i VG, og forklarer NLFs syn på at der veien ledes i to forskjellige løp, toløpstuneller, er evakueringsmulighetene og sikkerheten større, men det bør satses på ferger og bruer som alternativ til tuneller med store stigninger. 

 

Varmgang i bremser kan føre til brann. Varmgang i bremser kan føre til brann.

Varmgang i bremser og smitten fra rødglødene stål til andre deler av lastebilen er det som oftest fører til brann. Foto: SVV

Pressemelding SVV/20 tunellbranner i året:

Pressemelding SVV/Fakta om Gudvangatunnelen:

  • Dette ble endret/utbedret i forbindelse med brannen i 2013:
  • Ny fiberkabel for kommunikasjonssystemene
  • Nødnett med full dekning i hele tunnelen er reetablert
  • Profilerte kant- og midtlinjer
  • Oppgradering av nødstasjoner med to brannslukkere
  • Nye ventilatorer og ventilasjosnsystemet er under fornying
  • Fjernestyrte bommer med er montert utenfor portalene
  • 14 videokamera er montert slik at de dekker havarilommene og snunisjene
  • Retningsmarkeringsskilt med innvendig belysning er montert i innkjøringen til tunnelen på Langhus-siden.
  • Nye tekniske bygg/containere (UPSe-r) plassert i havarilommer, nye dører på nødskapene og noen elektroarbeider.

Ved å åpne skapet og løfte ut branslokningsapparatet sier du fra om hvor du er. Dette gjelder i alle tuneller på riks- og fylkesveinettet. Foto: Tore Bendiksen/NLF Ved å åpne skapet og løfte ut branslokningsapparatet sier du fra om hvor du er. Dette gjelder i alle tuneller på riks- og fylkesveinettet. Foto: Tore Bendiksen/NLF

Brann i tunnel

  • Det viktigste er å varsle ulykken og komme seg ut av tunnelen ved en brann.
  • Dersom du ser brann eller røyk i tunnelen, må du ta en rekke forholdsregler.
  • Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med bom eller røde lys.
  • Hvis situasjonen tillater det bør en bruke nødtelefonene i tunnelen. Disse gir direkte kontakt med operatørene på Statens vegvesens vegtrafikksentral som raskt vil kunne se i hvilken tunnel og hvor i tunnelen du befinner deg. På denne måten kan de koordinere utrykning og annen hjelp. De vil også kunne stenge tunnelen og stanse trafikken.
  • Hvis du bruker brannslukkingsapparatene i tunnelen vil dette sørge for at brannalarmen utløses på Vegtrafikksentralen og tunnelen stenges. I en nødsituasjon vil dette være svært nyttig fordi det vil hindre andre bilister i å ta seg inn i tunnelen og dermed havne i en ulykkessituasjon.

Kilde Statens vegvesen