Det sier statssekretær Bård Hoksrud (FrP) til NRK P2s nyhetsmorgen som får full støtte fra viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.

LES OGSÅ: STOPPET DRAPSMASKINER

Drastisk, men nødvendig
Det er de to-akslede trekkvognene Hoksrud vil til livs. Han mener at de ikke er egnet for kjøring på norske fjelloverganger når vinterføret er som barskest.

– Vi har funnet lovmessige muligheter for å nekte disse vogntogene adgang til krevende veier når kjøreforholdene er svært vanskelige. Dette er et drastisk tiltak, men konsekvensene av en ulykke kan også være meget drastiske, sier statssekretæren til P2.

– Vi vurderer om denne type kjøretøy i perioder ikke skal få lov til å kjøre over enkelte fjelloverganger, sier Hoksrud.

TAR INITIATIV: Bård Hoksrud. Foto: Stig Odenrud TAR INITIATIV: Bård Hoksrud. Foto: Stig Odenrud

Jubel fra politi og vegvesen
Distriktsleder i UP i Nordland, Knut Danielsen, er storfornøyd med at regjeringen nå vurderer dette forbudet.

– Dette har vi diskutert over mange år, og hvis departementet nå snur seg og får ikrafttredelse på dette, så ønsker jeg det hjertelig velkommen, sier Danielsen til NRK og kaller dette et meget godt trafikksikkerhetstiltak.

Kontrolleder Roger Kristiansen ved Taralrud kontrollstasjon bekrefter problematikken.

– Vi har erfart at disse to-akslede trekkvognene har problemer når veigrepet er dårlig. Trykket på drivakselen blir for dårlig, og da blir de stående.

– De trekkvognene som har nordisk utførelse med boggi har muligheten for å løfte den tredje akselen, og dermed overføre større vekt til drivhjulene. Dette gir en langt bedre framkommelighet, sier han til NRK.

LES OGSÅ: JEG KJENNER FRYKTEN I MAGEN

FARLIG: Dette er dekk som ikke er uvanlig på utenlandske vogntog. Foto: Falck Odda/Statens vegvesen FARLIG: Dette er dekk som ikke er uvanlig på utenlandske vogntog. Foto: Falck Odda/Statens vegvesen

NHO: – Hinder fri konkurranse
NHO-direktør Erling Sæther frykter at utenlandske vogntog skal slutte å kjøre i Norge dersom dette blir en virkelighet. Han mener også at et kjøreforbud vil hindre den frie konkurranse.

– Dette er et proteksjonistisk tiltak og kan medføre dyrere transport for næringsliv, handel og industri. Dersom dette forbudet blir innført vil det bety at utenlandske transportører vil nektes adgang til Norge, og jeg tror ikke den norske transportbransjen har kapasitet til å fylle tomrommet, sier han til P2.

– Dersom forbudet blir innført, må transport til Oslofjord-området unntas. Det er jo til dette området det meste av den utenlandske transporten kommer, legger han til.

Han mener også at myndighetene har anledning til å gi kjøreforbud i dag, og han vil nå ha en utredning for å kartlegge konsekvensene.

– Jeg tviler på at utenlandske transportører vil kjøpe treakslede trekkvogner. Det betyr at konkurransen svekkes og prisen på godstransport øker, avslutter NHO-direktøren som også sier han er opptatt av trafikksikkerhet.

IKKE ENIGE: Erling Sæther (t.v.), Knut Danielsen og Jan-Terje Mentzoni. Foto; NHO, UP, Stig Odenrud IKKE ENIGE: Erling Sæther (t.v.), Knut Danielsen og Jan-Terje Mentzoni. Foto; NHO, UP, Stig Odenrud

Sikkerhet er viktigst
NLF mener at trafikksikkerhet er den mest vesentlige faktoren, og synes det er viktig og riktig å vurdere tiltak for at det kan oppnås.

– Dette er en gjentagende problemstilling, og slik har det vært i mange år. Vår erfaring er at noen av disse vogntogene blir stoppet, men så fortsetter de likevel. Når de kommer til neste bakke blir de stående igjen. Dette fører til at alle andre trafikanter, og transportører som har biler som er riktig skodd og har kompetente sjåfører for å kjøre på norske vinterveier, også blir stående.

– Jeg mener at myndighetenes rett til å holde tilbake farlige kjøretøy ikke er god nok, og at de må se på hvordan dette regelverket kan styrkes.

Feil fokus
Mentzoni mener NHO-direktør Sæther har feil fokus når han snakker om manglende kapasitet.

Han viser til at NLFs medlemmer og andre norske transportører har investert i utstyr for å sikre framkommelighet og trafikksikkerhet. Hvis det er slik at norske transportører må kjøpe så billig transport som mulig, og må kompromittere seg selv, blir det helt feil.

– Vi har også norske transportører som også har to-akslede trekkvogner, men de velger å ikke kjøre over fjellet på tider av året da dette ikke er mulig. Det må også andre transportører ta konsekvensen av.

– Vi er opptatt av lik konkurranse på like vilkår, og det må også gjelde her, sier NLFs viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni.