Det er 30 undersjøiske tunneler i Norge. At det vil skje en brann i en av disse hvert tiende år er ganske sikkert. Det kommer fra i DSBs analyse om "Nasjonalt risikobilde".

Kan skje i morgen
Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap har utarbeidet en egen delrapport for risikoanalysen av «Brann i tunnel». Scenarioet tar for seg brann i et vogntog i den 7,3 kilometer lange Oslofjordtunellen. Risikoanalysen sier at dette sannsynligvis vil skje i løpet av 200 år, noe som betyr at en vogntogbrann i realiteten kan skje i allerede morgen, og at alle samfunnsetater må være forberedt på at dette både kan og vil skje.

Liten sannsynlighet
Det er 1 000 tunneler i Norge, med en samlet lengde på 1 000 kilometer. Det er derfor mindre sannsynlig med store ulykker i tunneler enn det er på åpen vei. Det er også mindre sannsynlig at det blir katastrofale følger i to-løpstunneler enn i ett-løpstunneler. Årsaken er kjøreretning og at det er enklere fremkommelighet for å utføre redningsoperasjoner i to-løps tunneler (typisk for byer), men risikoanalysen viser at det er større sjanse for brann i de undersjøiske tunnelene. Disse finnes det 30 av i Norge. Årsaken til problemene er utformingen, som ofte setter bremser og motor på store utfordringer. Det har for eksempel blitt vanlig med problemer for vogntog i Oslofjordtunnelen.

Forventninger
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) vurderer i en risikoanalyse at det vil være storbrann i Oslofjordtunnelen i løpet av 200 år, i Gudvangatunnelen i løpet av 350 år, og i Operatunnelen i løpet av 450 år.

Tunellsikkerhet og lastebiler
I Vestfold blir det forbudt å kjøre i venstre fil i tunnel, og der hastigheten på motorvei er 110 km/t.

Branntips:

  • Ved alle typer ulykker og brann bør brannslukningsapparatet tas ut av brannskapet. I det øyeblikket du gjør dette i en tunnel vil alarmen gå og de som har beredskap vil vite nøyaktig ulykkessted 
  • Hvis hjullagrene gløder vil det ikke hjelpe å forsøke å slukke -  det er bedre å komme seg unna
  • Det er ikke varmen som dreper, men røyken
  • Ikke forsøk å snu et vogntog i tunnel
  • La nøkkelen stå i tenningen

Last ned eller bla i rapporten her:

Byggfakta har også omtalt saken: