Så lite sparer du Oslo – Trondheim, presenterer Transportmagasinet i en spennende testartikkel på sin nettside. Her slår de fast at resultatet mellom å ligge på lastebilens fartssperre i opp mot 86 km/t eller å la være å bryte lastebilens lovpålagte fartsgrense på 80 km/t ble 16 liter ekstra diesel og 20 minutters tidsbesparelse på 46 mil. Det var i beste fall. Den andre veien ble tidsforskjellen kun syv minutter!

På riktig side

– Det er bra at Transportmagasinet, og mange andre også, bekrefter det vi hevder i vårt prosjekt – På riktig side – at det er penger å spare og dermed penger å tjene på å holde 80-grensa, sier prosjektleder Jens Olaf Rud i Norges Lastebileier-Forbund.

Nistad Transport i Sande i Sunnfjord har for eksempel spart 75 000 liter diesel på to år ved å få sine sjåfører til ikke å bryte fartsgrensene. I direkte besparelse ble det i løpet av måletiden over 1,2 millioner kroner. Prosjektet er så velykket at de fortsetter med å holde fartsgrensene.

Sikkerheten først

For bedriften Nistad og alle de andre bedriftene som deltar i prosjektet handler det ikke bare om å spare penger, selv om både servicekostnader, dekkslitasje og ulykkesstatistikken går ned. Sjåførene får en bedre hverdag, mener Rud. Det blir mindre stress. Dette bekreftes gang på gang av sjåførene.

– De som ikke tror på oss bør lese artikkelen til Transportmagasinet, der den ene sjåføren, som lå på fartssperra, hadde fire ganger så mange innbremsinger, i forhold til den «saktekjørende» kollegaen, som kun ble stresset av dansker med trafikkfarlig hjemlengsel, sier Rud.

Omdømme

Transportmagasinet lot Transportkompetanse i Haugesund (NLF-samarbeidspartner) regne ut hva den reelle besparelsen i 16 liter og 20 minutter på 46 mil innebærer. De kom frem til at det kostet 800 kroner mer på grunn av slitasje og driftsutgifter.

– Men, sier NLF-eksperten, vi har også et omdømme å ta vare på. De som ligger på fartssperren skaper unødvendig farlige situasjoner, noe som også bekreftes i Transportmagasinets test. 

PÅ RIKTIG SIDE: Vi ønsker at fartsgrensene skal overholdes. Det gir færre ulykker og er med å heve omdømmet, samt at sjåførene får en bedre hverdag, sier prosjektleder i Norges Lastebileier-Forbund, Jens Olaf Rud. Foto: Stig Odenrud PÅ RIKTIG SIDE: Vi ønsker at fartsgrensene skal overholdes. Det gir færre ulykker og er med å heve omdømmet, samt at sjåførene får en bedre hverdag, sier prosjektleder i Norges Lastebileier-Forbund, Jens Olaf Rud. Foto: Stig Odenrud

Les: Så lite sparer du Oslo-Trondheim 

Lær mer om: På riktig side