Det viser konkjunkturundersøkelsen 2014 fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Økt omsetning
Omsetningen blant bedriftene som har svart på 2014-undersøkelsen (for regnskapsåret 2013) øker betydelig sammenlignet med fra undersøkelsen i 2013. Undersøkelsen viser også at andelen med lav resultatgrad (under 3 prosent) øker svakt, mens de med høy resultatgrad (over 10 prosent) også øker svakt. Det ser også ut som egenkapitalen styrkes i næringen.
– Disse indikatorene tyder på at bransjen er i et voksende marked, men at de fortsatt har press på driftsmarginen, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

Egentransport øker kraftig
Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) over transportmengde og transportarbeid viser en kraftig vridning i de nasjonale markedsandelene, på bekostning av leietransport. Egentransport øker kraftig både med hensyn til transportert mengde (+ 46,1 prosent) og transportarbeid (20,6 prosent).
Dette indikerer at leietransport står i sterk konkurranse ikke bare mot jernbane, skip og utenlandsk tilfeldig og systematisk kabotasjekjøring, men også mot en stadig sterkere nasjonal egentransportnæring.
Imidlertid viser samme statistikk at tomkjøringsandelen for egentransportnæringen øker sterkt, til et meget høyt nivå, 29,4 prosent.

Kostnadskutt
Lastebilnæringen har i løpet av 2014 opplevd en betydelig reduksjon i kostnadsveksten. I januar var årsveksten på fire prosent, mens den i desember var på 0,5 prosent, og ligger nå betydelig under den generelle konsumprisindeksen.
Driveren i denne kostnadsutviklingen er en kraftig nedgang i drivstoffprisene.

Høy alder

Strukturen og sammensetningen av næringen er lite endret siden 2013-undersøkelsen. Det er fortsatt oppdrag knyttet til veg, anlegg og byggevirksomhet som dominerer. Næringen har en høy, men relativt stabil gjennomsnittlig alder på de ansatte. Siden en stor del av næringen består av relativt små bedrifter, er behovet for lærlinger ikke veldig stort. Samtidig viser undersøkelsen at det er relativt små rekrutteringsproblemer i bransjen.

Usikkert om kabotasje
Samlet for alle bedriftene som har svart på undersøkelsen, er det en liten nedgang i andelen bedrifter som opplever å ha tapt oppdrag som følge av kabotasje. Imidlertid er det en økende andel som er usikker, slik at omfangets reelle størrelse er uklar. Ser man på de enkelte sektorene innen næringen, er det stort innslag av konkurranse fra kabotasjetrafikk innen langtransporter (27 prosent svarer de har tapt oppdrag) og dels distribusjon (12 prosent).
Det er kun innenfor sektoren landbrukstransporter man kan si at kabotasje ikke er fremtredende. De øvrige sektorene har større eller mindre innslag av konkurranse fra kabotasjekjøring, enten i form av tapte oppdrag eller mistanke om det.

Forventer bedre priser
Forventningene til utviklingen for 2014 sett i forhold til 2013 er gjennomgående positiv. Høyest forventning er det til investeringsnivået, men også for omsetning og utnyttelse av transportmateriell er forventningen på et høyt nivå. Forventningene til 2015 er generelt på nivå med forventningene til 2014-resultatene, men det er ulik utvikling på forventningene til de ulike delene av næringen sammenlignet med 2014. Spesielt er forventningene til investeringsnivået lavere for 2015, mens forventningene til transportprisene er høyere.
– Dette viser en næring med mange ulike utfordringer som kan endres raskt ved endringer i markedsforutsetningene og konkurransesituasjonen. Og det viser også en næring som ser optimistisk på framtiden, mener Geir A. Mo.

Du kan lese hele den detaljerte undersøkelsen på NLFs nettsider.