– Vi starter arbeidet med å oppgradere Gudvangatunnelen i 2016 og arbeidet skal være ferdig i 2017, sa regionvegsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane til NRK.

Prisen på opprustingen av denne tunnelen alene er ifølge Statens vegvesen kalkulert til 350 millioner kroner.

- Start nå
Det er nesten to år siden det oppsto brann i et polsk vogntog i Gudvangatunnelen. Ingen personer mistet livet, men 28 personer ble reddet ut og behandlet røykskader. At utbedringsarbeidene ikke starter før neste år får det til å buldre hos administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

– De manglene som er påvist i tunnelen er ingen nyheter. Dette er forhold som Statens vegvesen for lenge siden burde ha startet arbeidet med gjennomføring av. Vegvesenet skylder oss derfor en god forklaring på hvorfor de må vente et helt år med dette arbeidet, tordner Mo.

Trenger et historisk løft

Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud Geir A. Mo. Foto: Stig Odenrud

I dag ble det også kjent at etterslepet på vedlikehold av fylkesvegene i Norge til 1 000 milliarder kroner, og at det vil ta 35 år å ta igjen dette. Det forutsetter at det blir bevilget nesten 30 milliarder kroner i året til bare fylkesvegene.

– Etterslepet er dramatisk høyt. Vi må, slik som NLF har tatt til orde før, ha et historisk krafttak utenfor alle budsjetter for å ta igjen generasjoner med svik fra våre politiske myndigheter, slår NLF-sjefen fast.

– Jeg er likevel tilfreds med at 2015 er det første året med stans i veksten i etterslepet, poengterer han.

Viktig øst-vest
Geir A. Mo peker også på at E16, som Gudvangatunnelen er en sentral del av, er en av de viktigste vegstrekninger mellom øst- og vest.

– Når riksveg 7 og E134 er stengt er dette den eneste forbindelsen. Det er derfor en unødig stor risiko som tas når helt nødvendig oppgradering skal utsettes. Her bør det prioriteres, og da er det åpenbart at de store vegstrekningene bør øverst på listen, mener han.

Har ikke penger

Helge Eidsnes. Foto: Knut Opeide/Svv Helge Eidsnes. Foto: Knut Opeide/Svv

Regionvegsjef Helge Eidsnes forteller til lastebil.no at de ikke har penger til å gjøre noe på innebærende budsjett.

– Vi regner med å få midler til dette neste år. Da vil også sikringsarbeidene i alle tunnelene på både E16 og E39 bli lyst ut på samme anbud, sier han.

Han forteller også at de manglene som SHT har anmerket i sin rapport ble utbedret i august 2013, og før tunnelen ble åpnet igjen etter brannen.

– Det er også installert video-overvåking. Det er forøvrig utover de betingelser som stilles i EUs krav om tunnelsikring, sier Eidsnes.

Rundt 200 tunneler i Norge må oppgraderes innen 2019 for å innfri tunnelsikkerhetsforskriften fra EU.

.

FAKTA:

  • 5. august 2013 begynte det å brenne i et tomt polskregistrert vogntog i den 11,4 km lange Gudvangatunnelen på E16 i Aurland kommune i Sogn og Fjordane.
  • Fem personer ble kritisk skadd, og 23 personer alvorlig skadd av røyken.
  • Det er ikke mulig å påvise eksakt hvorfor det begynte å brenne i vogntoget.
  • Etter SHTs vurdering ville det vært vanskelig å oppdage brannfaren ved en vanlig sikkerhetskontroll av dette kjøretøyet.
  • Både brannvesen og Statens vegvesen får i en SHT-rapport kraftig kritikk etter brannen i tunnelen.

Her kan du lese hele rapporten fra SHT.