En fylkesordfører, en varaordfører, to stortingsrepresentanter og en tidligere visepresident på Stortinget, i tillegg til førstekandidater for flere partier, satt på rad og rekke i Thon Hotell Arena onsdag 19.august. Debatten ble frisk, og sett med NLF-øyne, svært positiv og avklarende.

Man kan definitivt ikke si at NLFs medlemmer hadde gått mann av huse for å høre hva fylkenes toppkandidater mener om de viktigste spørsmålene i en lastebileiers hverdag. Det er mulig dieselforbud i Oslo, rushtidsavgifter, E-18 utbygging og lange køer ikke opptar medlemmene, men de som var tilstede, fikk en frisk og oppklarende debatt.

Enighet

NLFs slagord «Uten lastebilen stopper Norge» har åpenbart festet seg hos samtlige partier, for enigheten om at næringstransporten må frem, var unison.

– Vi kan ikke bygge oss ut av problemene, men er åpne for å en diskusjon om å tillate lastebiler med Euro6 motor i kollektivfeltene, sa Harald Nissen, førstekandidat for Miljøpartiet i Oslo.

Det siste var alle enig om, men både Høyres Tony Tiller og Fr.Ps Carl I.Hagen mente at det går an å bygge seg ut av elendigheten.

– Vi er nødt til å bygge flere veier og tuneller i og rundt Oslo, sa begge nærmest i kor.Tiller mente vi må bygge ut kollektivtrafikken enda sterkere enn hittil og hagen nikket samtykkende og la til:

– Togene er fulle, trikkene er fulle og bussene er fulle. Veiene er fulle. Vi kan ikke tvinge folk vekk fra bilen uten at det er et tog eller en buss å sette seg på.

Oslopakke 3

– Den er vi i mot utbrøt SVs Sunniva Holmås .Eidsvoll, da Oslopakke 3 kom på banen.

– Vi kan ikke bruke 40 milliarder kroner på mer vei og bil, fremfor å bruke midlene til kollektivutbygging og sykkelveier, sa hun.

Venstres Ola Elvestuen kastet seg umiddelbart innpå og mente en avvikling av Oslopakke3 ville føre til et betydelig dårligere kollektivtilbud.

– Oslo har under H,V og Kr.Fs styre gjennomført en formidabel satsing på kollektivtransport og er kanskje den beste byen i Europa p.t, understreket Venstres stortingsrepresentant og tidligere byråd.

Høyres fylkesordfører Anette Solli var også opptatt av å holde Oslopakke 3 i hevd.

– Husk at Oslo har brukt dette samarbeidet til å styrke sitt vei- og kollektivnett. Nå er det Akershus som står for tur. Da er det urovekkende at SV, hvis det blir rødt styre i Oslo, vil forsøke å tvinge Oslo AP til å droppe Oslopakke 3 og E-18 utbyggingen. Det vil være å sette oss mange, mange år tilbake, mente hun.

Akershus APs Sverre Myrli var for anledningen uvanlig enig med Høyres Anette Solli og han mente det var helt utenkelig å bryte Oslopakke 3-samarbeidet.

– Fylkestinget har vedtatt å bygge t E-18 og vi er nødt til å løse problemene i Vestkorridoren. Dette støtter AP helhjertet. Men, det MÅ ikke koste 40 milliarder, det bør ses på rimeligere løsninger. Her fikk han støtte av flere, bl.a. Vibeke Limi fra Fr.P, som støttet Høyres Anette Sollis ønske om litt mer realisme i debatten.

– Vi må selvsagt bygge ut E-18, det skulle vært gjort for lenge siden, men vi må også få all trafikken som i dag går inn i Oslo til å gå rundt byen. Vi vil ha en ny ring 4, som demper presset på hovedstaden, krevde hun.

Miljø, mat og arvesynden

I visse kretser fremstilles Miljøpartiet som helt utopisk i forhold til transport og miljø. Dette inntrykke ble nyansert av førstekandidat i Akershus, Øyvind Solum.

– Vi skjønner jo at mat, medisiner og annet viktig må frem også i byen. Derfor synes vi det er svært positivt at nettopp NLF tar initiativ til et slikt møte. Vi vil gjerne støtte en belønningsordning for lastebileiere som satser miljøvennlig, for eksempel med Euro 6-motorer, hydrogen, biodrivstoff eller lignende, fortalte han.

Akershus Venstres Solveig Schytz dro umiddelbart til med et forslag om tre filer i hver retning å E-18.

– En fil til kollektivtransport, en fil til miljøvennlig næringskjøring og nullutslippsbiler og en til vanlige privatbiler.

En forlokkende tanke for næringsdrivende, men fylkesordfører Solli utbrøt med et sukk: -Dette høres jo fint ut, men vi har jo nesten ikke 6-felts veier inn til Oslo. Det vil jo koste en formue å bygge om alle veiene for å få dette til.

SPs Dagfinn Sundsbø var helt tydelig på at vi ikke kan bygge oss ut av problemene og han var ikke enig med Fr.P om at det er fullt på toget.

-Jeg kjører kollektivt hver dag og det plass til et par til hvis de vil. Men vi må bygge ut buss og tog enda mer for å unngå at flere blir syke av NOx, understreket han.

Kr.Fs varaordfører i Akershus, Lars Salvesen, var klokkeklar på at her må det prioriteres. Og, mente han, privatbilisten vil tape.

– Kollektivt og næringstransport må prioriteres og folk får ta matpakkene med på toget.

Å bare bygge vei for privatbilen mente han var helt håpløst.

– Køene inn til Oslo er verre å bli kvitt enn arvesynden fastslo han som ekspert på området.

Spennende og viktig

Debatten i Lillestrøm gikk direkte inn i de viktigste miljø- og samferdselsutfordringene Stor-Oslo sliter med. Rolf Reikvam kjente deltagerne godt og han bidro til å skape en både frisk og avklarende debatt. F.eks var SV og Miljøpartiet helt klar på at en utbygging av E-18 vestfra

Ikke må skje, mens i alle fall Høyre, AP og Fr.P garanterte for ny vei. Venstre og Kr.F er nok også med på notene, fordi de står bak avtalen om Oslopakke 3. Fylkesleder i NLF Oslo & Akershus, Harry Nilsen, var skuffet over det dårlige fremmøte fra NLFs medlemmer. Det var flere utenforstående enn våre egne tilstede.

– Vi har tatt opp viktige saker og responsen fra de folkevalgte dokumenterer at de tar disse sakene på alvor, sier Harry Nilsen