- Vi må omstille norsk transportsektor, sier regjeringen, Venstre og KrF.

- Vi arbeider kontinuerlig for å minimalisere de skadelige utslippene fra vår sektor, sier Mo.

EU-tilpassing

Målet for Norge er en reduksjon av klimafiendtlig utslipp med over 40 prosent innen 2030. Det presiseres samtidig at utslipp fra transport er ikke omfattet av det såkalte kvotesystemet i EU, og at EU i stedet vil redusere utslippene fra transport med 30 prosent. Norge skal tilpasse seg dette. 

NLF

Ved inngangen til 2015 kjører mer enn 11 % av tungbilparken med de nye lavutslipps Euro 6-motorene. Disse lastebilene har et NOx-utslipp tilsvarende dagens personbiler.

- Transportnæringen er dermed i ferd med å tilfredsstille 2030-kravene som er satt i forhold til 1990 nivået allerede i dag, og vi vil se enda bedre resultater de kommende femten årene, sier Mo.

Minimal forurensning

Resultatene fra Euro 6-motorene er oppsiktsvekkende gode. Samtidig øker behovet for transport. Fremtidsanalyser viser at transport med last- og varebil vil øke med 30 prosent frem til 2030.

- Dette må vi ta hensyn til og intensivere miljøsatsingen ytterligere, sier Mo.

- Vi må gjøre det vi kan for å bidra til at vår bransje oppfyller kravene. Hvis EU gjør det samme, vil transportnæringen bidra positivt til fremtiden.Våre kunder kan være sikker på at hvis de velger norsk kvalitetstransport får de den kvalitativt beste og mest klima/miljøvennlige transporten i markedet. 

2020 til 2030

Elektrisk drevne varebiler og hybriddrevne lastebiler vil være et naturlig valg i byer i 2030. Batteridrevne vogntog vil ikke være hensiktsmessig å produsere i overskuelig framtid mener lastebilprodusentene. Det samme gjelder for hydrogendrevne lastebiler.

Miljødiesel, gass og infrastruktur

Lastebilprodusentene hevder at forbedringen fra dagens utslipp i perioden 2020 til 2030 vil komme med forbedret aerodynamikk og en teknikk der lastebilene er fjernstyrte via fartsholderen i forhold til terrenget og veiforholdene. Miljødiesel er positivt, men det vil ikke kunne dekke etterspørselen. 

- Naturgass vil, ifølge Volvo, være det mest formålstjenlige drivstoffet i overskuelig fremtid, sier Mo. Dette oppfattes i dag som klimanøytralt. Foreløpig er det mangel på infrastruktur som hindrer distribusjonen av denne typen drivstoff.