De beryktede bakkene på riksvei 4 har fått en kraftig opprustning. Likevel er det ikke alle tunge kjøretøy som kommer opp når føret er krevende. På det meste i vinter har tre vogntog blitt stående samtidig.
Nå har vegvesenet lyttet til råd fra NLF.

LES OGSÅ: BEDRE I BRATTBAKKEN

Åpnet i fjor
Snorklippingen for 3,4 kilometer ny vei ble gjort 1. juli i fjor. Det innebar to kjørefelt oppover på en lengre strekning av Lygnabakkene enn tidligere, men en plass til å legge på kjetting var det ingen som hadde tenkt på i reguleringsplanen.

Torgeir Grini i Hadeland Lastebileierforening er en av dem som har satt dette på dagsorden, men prosjektleder Anne Britt Moen i Statens vegvesen sa til avisen Hadeland i fjor vinter at dette ikke var mulig innenfor den eksisterende reguleringsplanen, skriver Oppland Arbeiderblad.

Lyttet til NLF
Nå kommer det annen og bedre musikk fra Moen i vegvesenet.

– Vi har nå sendt et forslag om endring av reguleringsplanen som inkluderer en kjettingplass som er gjennomførbar på strekningen Gran grense - Jaren, forteller Moen til OA.

Hemmelig
Hvor på strekingen Statens vegvesen planlegger kjettingplassen ønsker ikke Moen å si noe om av hensyn til grunneierne. Planen er foreløpig ikke prosjektert, men hun tror reguleringsendringen vil være ferdig i løpet av året.

Grini er fornøyd
Torgeir Grini synes naturlig nok at dette er gode takter fra vegvesenet.

– Dette er veldig positivt, men det er litt skremmende at vegvesenet ikke har tenkt på dette tidligere, sier Grini til lokalavisen.
Han minner også planleggerne om å huske å lage en plass etter at toppen på Lygna er passert, slik at det også blir enkelt og trafikksikkert å få tatt av kjettingene.