Hvem skal ha rett til førerkort? Dette spørsmålet stilte administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, under Tygg Trafikks nasjonale konferanse om førerretten: Rett til ratt?

– Eller kanskje det er mer presist å si: Hvem burde bli fratatt førerkortet? Det er ingen menneskerett å ha førerkort. Men, hvordan skiller vi de farlige bilistene fra de gode sjåførene, sa han videre.

Trafikk og helse

– Ifølge førerkortforskriften skal du ikke kjøre bil hvis sykdom, svekkelser eller medisiner gjør at du ikke kan kjøre på en trygg måte. Litt spissformulert kan vi si det slik: Vi har ingen rettigheter i trafikken, bare plikter. En av disse pliktene er å være opplagt og konsentrert hver gang en setter seg bak rattet, sa Mo.

Under konferansen vektlegges ikke lastebilsjåfører spesielt. Mo er styreleder i Trygg Trafikk og representerer i dette henseendet alle trafikanter, fra gående til kjørende.

Ung og gammel

Ettersom befolkningen stadig blir eldre, blir personene med førerrett det samme.

– Vi skal ikke snakke om eldre som en ensartet gruppe. Vi vil understreke at alderdom i seg selv ikke diskvalifiserer noen fra å kjøre bil. Alderen kan imidlertid bringe med seg en del svekkelser som øker risikoen for ulykker. Og hvis eldre mennesker utsetter seg selv eller andre for fare i trafikken, kan de ikke beholde retten til å kjøre bil, sier Mo.

På legekontoret

– Når eldre møter til en avtalt helsesjekk, er det mange fastleger som kvier seg for å vurdere pasientens evner som bilist. Legene skal både tenke på pasientens beste, og følge opp helsekravene til førerkort. Mange vil mene at dette er to vidt forskjellige interesser: Den ene handler om individets beste, og den eldre pasientens forutsetninger for å kunne fungere i hverdagen. Den andre handler om storsamfunnets ønske om å redusere ulykkene, ved å fjerne alle som kjører med forhøyet risiko på veiene. Trygg Trafikk mener at sikkerheten må gå foran fremkommeligheten. Her må vi følge opp helsekravene i praksis. En ivaretar ikke folks livskvalitet ved å tillate at de utsetter seg selv eller andre for skader på veiene.

Kjør debatt

Det var meningen at Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skulle bidra i oppspillet til debatten under konferansen, men han måtte kaste inn håndklede i siste øyeblikk. I stedet stillte visestatsråd Bård Hoksrud, som han selv sier: som en vandrende skuffelse, men med ferdigskrevet manus.

Det er hevet over tvil om at Hoksrud etter hvert har fått god trening i å lese. Hoksrud la ansvaret for adferden til trafikantene selv, i betydningen av at det er deres ansvar å vite når det er på tide å parkere bilen. Ettersom salen var full av invitert helsepersonell, nettopp for å kunne diskutere syke og eldres rettigheter og plikter i trafikken i kombinasjon med fastlege og annet helsepersonell, virket det som om statssekretæren holdt tale på feil sted. Det kan ikke være riktig å overlate vurderingen til den enkelte.

– Dette er oppsiktsvekkende passivt, sier Mo. Jeg håper den planlagte stortingsmeldingen om trafikksikkerhet, som skal legges frem neste år, vil vise noe annet.

I det minste fastholder Hoksrud at regjeringen styrer etter den såkalte null-visjonen. At helse kommer med innen samferdsel er bra, men det er nasjonale lover og regler, ikke fastlegers bekjentskap som gjelder.

Derfor døde de på veiene 

Guro Ranes, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, bidro med statistisk grunnlag. Det er interessant å merke seg at cirka 40 % av alle som dør i trafikken ikke bruker bilbelte. Når vi samtidig vet at hele 95 % av alle faktisk bruker bilbelte, så ser vi hvor ekstremt viktig holdningsarbeid faktisk er. 

Vi må vokte oss vel for å bruke aldre alene som kriterie til førerrett. Det finnes 93-åringer som kjører utmerket bil, og det finnes 45-åringer som burde vært fratatt sertifikatet av medisinske eller psykiske årsaker. Værstingene er unge kriminelle menn, men faktisk etter hvert også eldre bilister.  

Obligatorisk førerrett for eldre lastebilsjåfører?

Les mer om dette i kommende NLF-Magasinet.