Regionsjef Olav Vefald i NLF er glad for at ingen menneskeliv gikk tapt da Skjeggestad Bru på E18 i Vestfold knakk sammen i går. Han og administrerende direktør Geir A. Mo er likevel bekymret for trafikksikkerheten på omkjøringsveiene.

10.000 i døgnet
Ifølge Statens vegvesen er det 10.000 kjøretøy på veistrekningen hvert døgn. Et anslag på at 2.000 av disse er vogntog er neppe mye feil. Nå skal alle disse kjøretøyene loses gjennom på et veinett og –miljø som har vært i kraftig endring i nesten 15 år.

– Jeg er bekymret for trafikksikkerheten, og frykter at dette kan få konsekvenser utover kroner og øre, sier Vefald.

Nå må bilister som er vant til en snitthastighet på nærmere 100 km/t og to kjørefelt over på ett smalt kjørefelt og langt lavere fartsgrense.

LES OGSÅ: Dette kan være årsaken

Dropp luftslott
NLFs regionsjef mener at gårsdagens hendelser setter store spørsmålstegn ved lokale planer om gjenbruk av den gamle Holmestrandstunnelen til skispor, bowlinghall eller andre i og for seg spenstige formål.

– Kanskje kan det i tilfeller som dette være godt å akseptable «gamle veier», spør han.

Olav Vefald. Olav Vefald.

Flaks - igjen
Han minner også om raset i Hanekleivtunnelen for noen år siden og at vi også denne gangen var helt usannsynlig heldige ved at menneskeliv ikke gikk tapt. Men som ved tunnelstengningen står vi igjen foran nesten uoverstigelige problemer med trafikkavvikling fram til skadene er reparert.

Liv og helse først
NLF Vestfold forventer at Vegvesenet og de nasjonale myndigheter så snart man får oversikt over situasjonen setter alle ressurser inn på å få utbedret skadene raskest mulig og at trafikkvanskene i mellomtiden gjøres minst mulige både for trafikantene og for de lokalsamfunn som omkjøringsruter vil berøre.

– En formidabel trafikkøkning gjennom for eksempel Holmestrand eller Revetal over lang tid forutsetter sannsynligvis ganske store tiltak for å ta vare på liv og helse, mener Olav Vefald.

Én million per døgn
Omkjøringsruter via Holmestrand og Revetal vil medføre minst en halvtimes ekstra kjøretid.

– Bare for tungtrafikken på E18 vil ekstrakostnadene med dagens trafikktetthet da nærme seg én million kroner pr døgn, forteller regionsjef Olav Vefald.

Vegvesenet anslo i går at det kan være aktuelt med omkjøring i mange måneder til broen er reparert, eller bygd på nytt.

Håper på én bro
Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF ser også alvorlig på brukollapsen.

– Jeg håper at den ene broen likevel kan brukes. Det vil redusere både trafikale utfordringer og andre konsekvenser, sier han.

Geir A. Mo. Geir A. Mo.

Døgnet rundt
E18 er en av blodårene i vår infrastruktur. Samfunnet tåler ikke måneder med stans.

– Omkjøringsmulighetene gjennom Holmestrand sentrum og indre Vestfold vil medføre betydelig økt fare for ulykker og vil bli en stor ekstra belastning for berørte områder, i tillegg til enorme trafikale utfordringer, sier Mo.

Etter at nødvendige undersøkelser er gjort og det er klarlagt at det er trygt å arbeide under brua legger Mo til grunn at Statens vegvesen setter alle kluter til for å reparere skaden, eller bygge ny bro uavhengig av budsjetter.

– Vi forutsetter drift 24/7 og maksimalt med ressurser for å få dette på plass så fort som overhodet praktisk mulig, sier Geir A. Mo.

 SE OGSÅ: INSPEKSJONSRAPPORT FRA 2011