– Dette hadde ikke vært mulig om ikke vi på arbeidsgiversiden var enig i  kravet som ble stilt fra YTF og YS, sier forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund, Per Madsen, som har vært NLFs medlem i Tariffnemda.

– Det er flere årsaker til dette. NLF kjemper mot sosial dumping og kabotasjevirksomhet. Når det gjelder almenngjøring, altså kravet om en minstelønn og diett, står NLF sammen med YTF og YS. Problemet er at andre medlemmer av Tariffnemda ikke nødvendigvis hadde det samme utgangspunktet som oss, sier Madsen.

Billig farge-tv

Det er naturlig å ha et ønske om så rimelig transport som mulig. Når statistikk for kabotasjevirksomheten og sosial dumping er mangelfull, er det forståelig at andre medlemmer av Tariffnemda var skeptiske til allmenngjøringskravene.

– Det å stå sammen som representanter for arbeidsgiverne og arbeidstakerne i transportbransjen ble altså utslagsgivende, sier NLF-forbundslederen.

Seier for NLF

– Jeg er svært glad for at tariffnemnda har vedtatt å innføre almenngjøring av lønn og diett i norsk transportbransje, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.  

– Dersom kontrollregimenet blir effektivt også for kabotasjekjøring, vil dette bli ett av de viktigste virkemidlene for å hindre sosial dumping.

Påseplikten

Forskriften vil også inneholde en påseplikt for oppdragsgivere.

Det betyr at oppdragsgiverne har plikt til å undersøke at lønns og arbeidsvilkårene er i tråd med allmennsgjøringsvedtaket. Dette vil igjen føre til at kontrollmyndighetene (som i fremtiden kan være Transportpolitiet) vil ha enklere muligheter til å avsløre sosial dumping.

– Når dette trer i kraft, forhåpentlig i løpet av sommeren/tidelig høst, må norske transportkjøpere og vareeiere ta sitt ansvar på stort alvor. Nå vil de ikke lenger ha noen unnskyldning for å akseptere priser som helt åpenbart ikke er bærekraftige.  Jeg vil også oppfordre Statens Vegvesen til snarest å inkludere opplæring for transportkjøpere i hvordan de kan få dokumentert lønns- og arbeidsbetingelser i sitt «Trygg Trailer» prosjekt, sier Mo.

Påseplikten etter allmenngjøringsloven

  • Plikt til å informere entreprenører eller underleverandører om lønns- og arbeidsvilkår
  • Plikt til å påse at allmenngjøringsforskrifter etterleves

SEIER: - Ikke bare er minstelønn allmenngjort, men også diet med 307 kroner pr. døgn sier forbundsleder i Norges Lastebileier-Forbund, Per Madsen. Foto: Stig Odenrud/NLF

GEIR A.MO: Det er grunn til å tro at det forskriften vil trå i kraft i løpet av sommeren, men det er viktig å merke seg at dette gjelder for inneværende tariffperiode til 2016. Foto: NLF