Det er spennende tider for lastebilbransjen. Behovet for logistiske løsninger på vei har aldri vært større, samtidig som stadig færre velger lastebilsjåfør som yrke. Grunnene til dette er mange, men en ting er i alle fall sikkert: Lastebilyrket appellerer ikke til den yngre generasjonen. Men det kommer til å forandre seg, mener en forsker ved American Transport Research Institute (ATRI) i Minnesota.

- Lastebiler er i ferd med å bli datamaskiner på hjul. Dette vil øke komfortnivået voldsomt og teknologistrømmen vil virke svært forlokkende på den digitale generasjonen, forteller sjefsforsker ved ATRI Daniel Murray. Han mener det er dette som må til for å lokke dagens ungdom inn bak rattet.

I USA er det sterke krefter i sving for å få selvkjørende lastebiler ut på veiene. Foto: Daimler AG I USA er det sterke krefter i sving for å få selvkjørende lastebiler ut på veiene. Foto: Daimler AG

I USA er det tøft å være lastebilsjåfør. Monotone vegstrekninger og skift på opptil 11 timer tærer på. Utmattelse, såkalt "fatigue", har vist seg å være en faktor ved 4 000 årlige dødsfall hvor lastebiler og vogntog er involvert. Alle disse kunne vært unngått ved bruk av helt eller delvis selvkjørende lastebiler.

Dagens forslag ligger tett opptil løsningene vi nå ser i personbiler som Tesla, nemlig at sjåføren til enhver tid skal overvåke kjøringen og gripe inn om nødvendig. Men veien derfra til å la vogntog kjøre helt selv over lengre veistrekninger, er kort - i alle fall hvis vi skal tro Daimler. De er godt i gang med å utvikle fullt brukbare systemer som avlaster sjåføren i lange strekk. I løpet av 2016 vil muligens de første autopilot-systemene bli tilgjengelig i kommersielle kjøretøy.

Highway Pilot-systemet scanner veien og tar de riktige valgene lenge før sjåføren rekker å reagere. Illustrasjon: Daimler AG Highway Pilot-systemet scanner veien og tar de riktige valgene lenge før sjåføren rekker å reagere. Illustrasjon: Daimler AG

På lang sikt er det snakk om å la disse lastebilene kjøre helt førerløst mellom byene, for så å la sjåfører ta over i siste fase og føre de inn i urbane områder. Men dette ligger nok lenger frem i tid. Inntil videre mener Murray at fokuset må ligge på sjåføren.

- Hvis et transportfirma glemmer de som sitter bak rattet, vil de raskt bli utkonkurrert. Vi er helt avhengige av menneskelig dømmekraft, også i fremtiden. Det selskapet som betaler riktig lønn og sørger for at de ansatte har det bra på jobb, vil være best egnet til å takle fremtidens utfordringer, forteller han til Huffington Post.

Er dette morgendagens lastebil? Foto: Daimler AG Er dette morgendagens lastebil? Foto: Daimler AG