Selv om norske entreprenører ikke er veldig glad for at jobber tildeles utenlandske selskaper er det først og fremst forspillet til kontraktsinngåelsen som bringer forholdet til politisk toppnivå.

Droppet å gi tilbud
Et spansk og italiensk arbeidsfellesskap er innstilt til å få en kontrakt på 8,7 milliarder kroner for å lage en jernbanetunnel mellom Ski og Oslo. Spanske entreprenører har tidligere i år sikret seg store jobber på E39, og mange vil kanskje huske det entreprenøren fra Østerrike som gikk av seg skoene på E6 nord for Gardermoen.

Dette er noe bakteppet, men det er strategien Jernbaneverket har brukt i forkant av kontraktsforhandlingene som skaper bølger.
Etter å ha brukt mange millioner kroner på prosjektering og tilbudsregning valgte flere norske entreprenører å trekke seg fra konkurransen.

Formell klage
Dette har ført til mange reaksjoner, og også én formell klage.

«Vi kan bekrefte at vi har mottatt en klage på innstillingen til totalentreprise for tunnelarbeid med tunnelboremaskiner i Follobaneprosjektet», skriver kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland for Follobanen i Jernbaneverket i en e-post til Byggeindustrien.

Hun vil ikke fortelle hvem som har levert klagen.

«Kontrakten på 8,7 milliarder kroner er planlagt signert før påske. Arbeidene vil starte umiddelbart etter kontraktsinngåelse. Kontrakten ligger innenfor budsjettforutsetningene», skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

Mange bekymringsmeldinger
Nå har det også gått politikk i saken. Det bekrefter statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

– Vi har fått mange bekymringsmeldinger fra næringen om de kontraktstrategier, men også de valg av entreprenør som Jernbaneverket har gjort på Follobanen. Jeg lover at dette er sak vi skal følge opp, sier Hoksrud ifølge bygg.no

– Vi må ha tiltro til at Jernbaneverket har handlet riktig, men vi er likevel bekymret over de reaksjonene vi får. Det er store komplekse prosjekter som skal gjennomføres, og vi må ha en garanti for at de selskapene som kommer inn, har den kompetansen som trengs, sier han og legger til:

– Det er galt dersom norske anleggsarbeidere må permitteres og at de må gå til NAV i stedet for å gå på jobb, mener Hoksrud.