Statens vegvesen fikk inn sju tilbud på rehabilitering av fire E6-tunneler. Tunnelene skal oppgraderes for å fylle kravene til EUs tunnelsikkerhetsforskrift.
De to laveste tilbudene er halvparten av det spanske ACISA forlanger og kan minne om resultatlisten i kvinnelangrenn.

Mye støy
Etter at en utenlandsk entreprenør gikk av seg skoene på E6 ved Minnesund for to år siden, utenlandske selskaper sikret seg store jobber i Follo og på Sørlandet i år har det vært mye støy og misnøye fra norske entreprenører.
På tross av at Statens vegvesen sier at kontraktsformen de forlanger er i skjønneste orden, har norske entreprenører trukket seg nettopp på grunn av kontraktsformen. 
Selv om tunneljobbene som vegvesenet nå finregner på er av et langt mindre omfang er det kanskje en liten trøst for norske aktører.

LES OGSÅ: Derfor valgte Veidekke og AF bort milliardkontrakt

LES OGSÅ: – Vi er holdt for narr

LES OGSÅ: Spansk og italiensk til ti milliarder

EU-tilpassing
200 norske tunneler holder ikke mål for å tilfredsstille de kravene som stilles fra EU. I denne anbudsrunden er det tunneler på E6 mellom Trondheim og Værnes, og Eggetunnelen i Steinkjer som skal få en «face-lift». Arbeidene består i hovedsak av levering og installasjon av variable skilt og bommer, belysning, brannslokkingsutstyr, sikkerhetsutrustning, vifter, kabelbruer og TV-overvåkning.

– Det er bra at det er så stor interesse. Tilbudene skal nå kontrollernes og all dokumentasjon godkjennes, før vi velger entreprenør, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen. 

Alle tunnelene i Norge skal være opprustet innen 2019.

Dette er tilbudene Statens vegvesen har fått inn. Grafikk: NLF Dette er tilbudene Statens vegvesen har fått inn. Grafikk: NLF

Dette skal gjøres på E6-tunnnelene i Trøndelag:

  • Full kameraovervåkning slik at Vegtrafikksentralen kan oppdage hendelser og stenge tunnelene raskest mulig. Å stenge tunneler er viktig for å drive effektiv redning når det er ulykke eller brann.
  • Skal suppleres med bommer nær tunnelmunning i tillegg til de bommene som er i dag.
  • Ny skilting på tunnelvegg som viser hvor langt det er til nærmeste nødutgang, nye ledelys og nødbelysning.
  • I Væretunnelen monteres ekstra ventilasjon.
  • All belysning skal skiftes ut i Stavsjøfjelltunnelen.
  • I Helltunnelen blir det skilt som senker farten når det er duggproblemer.
  • Tekniske rom skal også utvides med midlertidige løsninger inntil det blir doble løp for Være- Stavsjøfjell og Helltunnelen.