Advarslene fra Statens vegvesen om 3 – 4 timers kø hvis trafikken var normal på Ring 3 rundt Oslo har foreløpig gitt reisende og kjørende nok skrekk til å sette bilen hjemme. Også når det gjelder godstrafikk er det lite gjennomkjøring på Ring 3. 

På skinner

Det meldes om fulle tog og busser i normal rushtid, men ikke om sprengt kapasitet. Da NLF-redaksjonen besøkte tunellen ved Smestad onsdag formiddag var det oppsiktsvekkende lite trafikk. I møte med flere personer fra Statens vegvesen ble det sagt at man kanskje hadde oppnådd for mye en motsatt effekt, som vil slå mektig tilbake. Når folk flest finner ut at det ikke er kø vil de vende tilbake til gamle vaner.

Å møte problemene

Statens vegvesen har informert på en god måte. Likevel er det mange forskjellige utfordringer både SVV og godsbransjen kan forberede seg bedre på.

I tidligere møter med Statens vegvesen har transportbransjen stilt mange forskjellige spørsmål. Blant annet om det bør være provisoriske lyssignal i forbindelse med påkjøringsrampene rundt byen, og at det bør være forhøyet rushtidsavgift for personbiler, eller at personbiler kanskje burde forbys i rushtiden i de områdene som skaper store køer. Fylkesleder i NLF region 1 Akershus, Harry Nilsen, er en av dem som stiller spørsmål om hvem som tar regningen når det blir full stans for godstrafikken i rushet. 

Det er tvilsomt om slike drastiske forslag til tiltak vil bli vurdert av SVV, men det er viktig å stille spørsmålene. 

Rødt har løsningen

Den stille trafikken på Ring 3 mandag og tirsdag er ifølge Miljøpartiet De Grønne det endelige beviset for at deres motstand til utbygging av veier i hovedstadsområdet er korrekt. Til NrK sier Rasmus Hanson: At fjerner du veier så forsvinner biler, og bygger du veier så skaper du mer trafikk.  

Rødt går sterkt imot en utbygning av ny E18 mellom Asker og Oslo.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen svarer NrK med at det er forhastet å hevde at denne dagen beviser at folk kan klare seg fint uten bil og færre veier.