En ekspert ber vegvesenet roe seg ned, og heller lese seg opp på hva grunnloven sier om ytringsfrihet.

Kontraktsbrudd

Skjermdump fra nrk.no/ho Skjermdump fra nrk.no/ho

Det er ansatte i AF-gruppen som har sett seg lei på vegvesenets kontrollregime og gitt uttrykk for det på en privat facebook-profil.

En av topplederne i AF har også trykt «liker» på ett slikt innlegg.

Da kokte det over for Statens vegvesen.

Byggeleder Roger Jenshus i vegvesenet er ikke nådig og kaller dette kontraktsbrudd.
Han godtar ikke at ansatte hos storentreprenøren kritiserer folk ansatt i vegvesenet i sosiale medier, skriver NRK.

Hårsåre

Åge Widme. Foto: Stig Odenrud Åge Widme. Foto: Stig Odenrud

Styremedlem i NLF i Hedmark og Oppland og nabo til den nye E6-utbyggingen, Åge Widme, synes vegvesenet er i overkant hårsåre.

– De kan ikke ilegge munnkurv og utøve sensur på denne måten. De ansatte må jo få lov å ytre seg så lenge det er snakk om vanlig folkeskikk, mener han.

– Sett dere ned og snakk sammen. Det må også vi andre gjøre av og til uten det må sendes krasse brev, oppfordrer Widme.

Måtte gjøre jobb på nytt
Bakgrunnen for at AF-ansatte har reagert er at vegvesenets kontrollører forlangte at deler av bærlaget i den nye Hundorp-tunnelen på E6 gjennom Gudbrandsdalen måtte skiftes ut.

Det skjedde etter at alt var valset, komprimert og asfalten var lagt.

– Prøver vi har tatt av pukken viser at kvaliteten er for dårlig, fortalte prosjektleder Øyvind Moshagen til NRK for to uker siden.

«Våre faglige eksperter, blant annet Sintef, mener at forsterkningslaget både teknisk og kvalitetsmessig er mer enn godt nok», skrev AF-gruppen i et tilsvar til vegvesenet.

Om AF skal ha ekstra betalt slik de har krevd, eller ei, blir ikke avgjort før senere. Trolig i en rettssal.

Irritasjon
Dette har fått ansatte i blant annet AF til å bli forbannet. En av dem la ut denne meldingen på sin facebook-profil, og som er gjengitt av NRK:

«Jeg synes det er rart at disse kontrollørene fra vegvesenet som flyr rundt og tar bilder og prøver ikke har observert dette før. Man kan lure på om det er om og gjøre å være trassig fra vegvesenets side».

Det førte til at vegvesenet skrev et nytt brev.

Skal ikke skje

Roger Jenshus. Foto: Statens vegvesen Roger Jenshus. Foto: Statens vegvesen

I brevet til AF-gruppen skriver byggeleder Roger Jenshus ifølge NRK at slike skriverier er «meget uheldig for samarbeidet».

«Vi forventer at lignende hendelser ikke vil skje mer», heter det videre i brevet.

Overreaksjon
Førstelektor Elin Ørjasæter ved Markedshøgskolen synes dette blir storm i et vannglass, og mener at vegvesenet overreagerer.

– Dersom det de har trukket fram er representativt må jeg si at dette ikke er sterke beskyldninger. Vegvesenet bruker selv sterke ord om hvor grusomt dette er. Men det er det faktisk ikke, sier Ørjasæter til NRK.

– Grunnloven overstyrer kontrakter i slike forhold. Sett dere litt bedre inn i lovene som gjelder ytringsfrihet, er hennes råd til vegvesenet.

Munnkurv og sensur

Øyvind Moshagen. Foto: Statens vegvesen Øyvind Moshagen. Foto: Statens vegvesen

Det er Øyvind Moshagen som er prosjektleder for utbyggingen av ny E6 gjennom Gudbrandsdalen. Han godtar ikke at entreprenørene eller deres ansatte uttaler seg i media, heller ikke på sosiale plattformer.

– Det er regulert i kontraktene. Entreprenørene har ikke lov til å si noe som helst uten at det er avklart med vegvesenet først, sier Moshagen og benekter at de overvåker selskaper og deres ansatte på sosiale medier.

Spør kona neste gang
Det hører også med til historien at AF-direktøren som «likte» facebook-innlegget har slettet det, og beklaget sitt overivrige museklikk.

På sin private facebook-profil har han lagt ut dette:

Som leder i et stort entreprenørfirma burde jeg selvsagt holdt meg for god til dette, men gjort er gjort, og jeg har beklaget dette i etterkant.

Neste gang jeg føler meg fristet til å trykke «liker» på et innlegg som kan tolkes støtende, skal jeg først ta en alvorsprat med kona, og reflektere både en og to ganger om det er verdt skriftlige beklagelser, ekspertuttalelser og oppslag i NRK Hedmark og Oppland.