Av 20 111 lastebiler som ble kontrollert manglet kun 311 merket vinterdekk.  348 biler manglet kjetting og 428 hadde uegnede dekk.

Resultatet er bra

Tallene for grensekontrollene kontra innenlands kontroller blir ikke oppgitt, men SVV hevder at det i 18 tilfeller vært så alvorlige mangler at det har ført til politianmeldelse. I tillegg kommer 513 bruksforbud og 1655 gebyrer. Tallene er oppsiktsvekkende lave. Hvor mange av disse som er samlede ekvipasjer er ikke presentert. Det oppgis heller ikke en statistikk på fordelingen av anmeldelsene og manglene i forhold til hvilke nasjoner bilene og hengerne kommer fra. Mange transportører setter igjen hengerne sine på grensen og gir norske biler i oppdrag om å frakte lasten videre. Sett ut ifra kabotasjehensyn er dette bra, men dermed blir tallene også uoversiktlige. Likevel er det hevet over tvil at resultatene av alle kontrollene er veldig gode. Bilene og hengerne blir stadig nyere, og det gjelder også for utenlandske kjøretøy.

Tilhengerne er viktige

SVV beregner at tilhengere er kjøretøy også. Det har ifølge pressemeldingen trillet 15 217 tilhengere inn til kontroll (disse er inkludert i 35 000 kjøretøyer). Av disse manglet 190 hengere vinterdekk, men her er merknaden at påbudet om vinterdekk ble innført 1. januar 2015. Tallene SVV viser til er fra hele vintersesongen. 157 traller manglet kjettinger og 747 hadde uegnede dekk.

Ingen stor økning

At SVV har kontrollert 35 000 kjøretøy i vinter er en hyggelig prestasjon, men likevel et stykke unna de tallene man kunne ha forventet i forhold til fjoråret og til ny innsats i denne vintersesongen.

Statens vegevesen pressemelding: