– Vi har fra NLFs side vært klare på at vi ikke ønsker transittkabotasje, men samtidig er det viktig å være klar over at bestemmelsen har ligget i EUs vegpakke hele tiden, sier viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Jan-Terje Mentzoni.

– Årsaken til det ikke har vært anledning til transittkabotasje i Norge tidligere, er at vi ikke hadde implementert vegpakken, og at det derfor var tidligere regelverk som var gjeldende i Norge.

Ingen nyhet

Det var NLF-advokat Robert Aksnes som i sin tid samarbeidet med Samferdselsdepartementet om å lage midlertidige regler. Innenfor det tidligere generelle regelverket var det mer fritt frem for kabotasjekjøring basert på ulike fortolkninger av hva som kunne oppfattes som «midlertidig» og «ikke permanent/planlagt». Den midlertidige forskriften liknet de nye EU-reglene (med 3 turer innenfor 7 dager).

– Det vi har arbeidet for, er at kabotasjereglene ikke skulle bli ytterligere liberalisert, og det har vi klart å få stoppet frem til nå. Fra 1. januar 2015 gjelder altså EUs vegpakke og dermed også hele EU-kabotasjeregelverket i Norge. Det må vi forholde oss til, sier NLF-visedirektøren.

Transittkabotasje

Transittkabotasje innebærer at én av tre kabotasjeturer, som kan gjennomføres etter at en internasjonal transport er losset i et av EUs medlemsland, kan gjennomføres som transittkabotasje i en annen stat/land, som for eksempel mellom Sverige og Norge.

NLF mener endringen stiller store krav til effektiv kontroll av lovligheten av kabotasjekjøring. Ordningen vil åpne for nye tvilstilfeller når kontroll av transportens lovlighet skal gjennomføres på veien. NLF mener at Norge må jobbe langt mer aktivt for å få innført en ordning tilsvarende slik det er i Finland.

 

STRAM REGELFORTOLKNING: – Transittkabotasje er en utvidelse som NLF ikke ønsker. NLF ønsker tvert imot en skjerpelse av kabotasjereglene, og mener at det minimum må tydeliggjøres at en tur er å regne som én lasting og én lossing, sier viseadministrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Jan-Terje Mentzoni.