Ifølge fungerende vegdirektør Lars Aksnes skal det til hvis målet skal nås innen 2050, altså om 35 år.  I gjennomsnitt blir det nesten 30 milliarder kroner hvert eneste år framover, bare til riksvegnettet.

– Det er et stort gap mellom dagens standard og det vegnettet vi bør utvikle på sikt, slår han fast og får neppe høylytte protester på det.

Hele samferdselsbudsjettet i år er for øvrig på 55 milliarder kroner.

18 ruter
Statens vegvesens riksvegutredning omfatter åtte korridorer som er inndelt i 18 ruter på riksvegnettet med et tidsperspektiv fram til 2050. Rapporten handler om hvordan vegnettet bør bygges ut for å tåle forventet økning i trafikken.

Nytten av bedre og sikrere veg

En «normal» fylkesveg. Foto: Stig Odenrud En «normal» fylkesveg. Foto: Stig Odenrud

Investeringene i vegnettet vil gi betydelig gevinster for trafikantene. Samfunnet vil spare 450 milliarder kroner i transportkostnader på et vegnett som holder god standard. De foreslåtte vegutbyggingene reduserer reisetidene med totalt 17 timer på riksvegrutene. Besparelsene i reisetid er størst der en bru eller tunnel erstatter en ferjebindelse.

500 km kollektivfelt
Riksvegmidler i byområdene skal sikre en kraftig utbygging av kollektivfelt og gang – og sykkelareal. Det er behov for å femdoble strekningene med kollektivfelt langs riksvegene. Dette innebærer en utbygging av 440 kilometer kollektivfelt. I dag utgjør kollektivfeltene langs riksvegene 90 kilometer. Kostnadene er anslått til 40 milliarder kroner.
Gang- og sykkelvegnettet langs riksvegene er i dag 2 150 kilometer. Det bør fordobles i et 30-års perspektiv, hvorav om lag 20 prosent er oppgradering. Det må også satses på omfattende oppgradering av holdeplasser og knutepunkter, samt utbygging av innfartsparkering.

Skredsikring
Utfordringene med å sikre et forutsigbart vegnett kan bli større med et våtere klima. Dette kan gi seg utslag i flere skred og stengninger. Vegvesenet har identifisert 195 skredpunkt med høy eller middels stor fare for skred. Det er et mål at disse kjente punktene skal være sikret i løpet av 30 år.

Trafikkulykker
37 prosent av ulykker med drepte og hardt skadde skjer på riksvegene (tall for 2008-2013). Møteulykker og utforkjøringsulykker dominerer. Personskadeulykkene på riksvegnettet koster samfunnet 7,6 milliarder kroner i året.