Analyseselskapene Atkins og Oslo Economics har på oppdrag av regjeringen foretatt en kvalitetssikring I. Myndighetene ville vite om Statens vegvesens gjør de riktige konklusjonene når det gjelder kryssing av Oslofjorden. Skal det være tunell eller bro mellom Moss – Horten, og skal det lages et nytt tunnelløp eller bro over Oslofjorden mellom Drøbak og Hurum.

Konklusjonen

Analyseselskapene gjør det klart at tunell er mest hensiktsmessig både for miljøet og trafikken mellom Moss og Horten, mens arbeidet med en tunnel mellom Drøbak og Hurum bør skrinlegges. Her bør det komme bru. Statens vegvesen går også inn for bru.

Les hva politikerne mener her:

Bru er mest hensiktsmessig

– Analyseselskapene, SVV og Norges Lastebileier-Forbund er på bølgelengde, sier NLFs forbundsleder Per Madsen.

– Det eneste riktige er å bygge en bro med en fremtidsrettet god kapasitet og knytte denne til et ringvei-4-system, som sørger for at all trafikk som ikke skal til Oslo sentrum effektivt passerer på utsiden. I løpet av overskuelig fremtid vil det flytte 200 000 personer til Oslo, samtidig som regionen vil øke med en million innbyggere på sikt. Det er ingen tvil om at en bru over Oslofjorden både er gunstig for byen, nærområdene, utvidelsen av byen, personbil- og godstransporten, mener Madsen.

Dette mener analyseselskapet:

Alternativ tunnel Moss-Horten:

Tenkt plassert i samme trasé som bro. En 16 km lang undersjøisk tunnel som strekker seg fra Skoppum nær Horten til Jeløya utenfor Moss. Skal komme opp i dagen på Jeløya, og gå via bro videre over Mossesundet. Kobles til E18 ved Undrumsdal på vestsiden, til E6 ved Patterød (Mosseporten) på østsiden.

Vurdering: På grunn av dyp fjord blir det betydelige stigninger på begge sider. Gir stor effekt for et mer effektivt transportsystem. Mest samfunnsøkonomisk lønnsom.

Alternativ med ekstra tunnelløp til dagens Oslofjordtunnel:

Vurdering: Vil øke kapasiteten og redusere antall hendelser og risiko for stenging. Men vil i liten grad bidra til et mer effektivt transportsystem, fordi reisetiden blir omtrent som i dag. Arbeidet med å bygge nytt tunnelløp bør stanses.

Alternativ med bro i stedet for Oslofjordtunnel:

Broen skal følge dagens trasé, men krysse fjorden over den nordlige delen av Håøya. På vestsiden skal den komme i land nord for dagens tunnel. Forutsetter at dagens vei blir utvidet til fire felt mellom E6 og Vassum.

Kilde: Aftenposten.